سیاست جنایی ایران در قبال تأمین مالی تروریسم در مواجهه با توصیه ها و برنامه ی اقدام FATF

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران.

2 استادیار حقوق جزا و جرم شناسی، گروه حقوق، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

10.22124/jol.2022.20400.2192

چکیده

اِف-اِی-تی-اِف فعالیت خود را با وضع استانداردهای بین‌المللی در زمینة مبارزه با پول‌شویی آغاز و سپس در بستر تحولات بین‌المللی، گسترة وظایف خود را به مبارزه با تأمین مالی تروریسم نیز تعمیم داد. این نهاد با ارزیابی اقدامات کشورها در اجرای این استانداردها، نتایج برررسی‌های خود را در گزارشات سالانه ارائه می‌نماید. اِف-اِی-تی-اِف از فوریه 2008 در بیانیه‌های عمومی خود نام ایران را در فهرست کشورهای تحت‌نظر قرار داده است. از سوی دیگر ایران نیز ضمن پذیرش اجرای برنامه اقدام، مبادرت به تصویب و اصلاح قوانین و مقررات خود نموده است. تعامل سیاست جنایی ایران در مواجهه با توصیه‌ها و همچنین برنامه اقدام اِف اِی-تی-اِف، در مواردی و خاصه در حوزة مقابله با تأمین مالی تروریسم، دارای نقاط تعارض جدی و اساسی است که در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی به تحلیل آن پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Iran's Criminal Policy towards Terrorist Financing in the Face of FATF Recommendations and Action Plan

نویسندگان [English]

  • GHolamreza Talei 1
  • Hamid Reza Mirza Jani 2
1 Assistant Professor of Criminal Law and Criminology , Department of Law, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
2 PhD Students in Criminal Law and Criminology, Department of Law, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
چکیده [English]

FATF started its activity by establishing international standards in the field of combating money laundering, and then, in the context of international developments, extended the scope of its duties to combating the financing of terrorism. By evaluating countries' actions in implementing these standards, this institution presents the results of its investigations in annual reports. Since February 2008, FATF has included Iran's name in the list of countries under surveillance in its public statements. On the other hand, Iran, while accepting the implementation of the action plan, has taken steps to approve and amend its laws and regulations. In this article, in a descriptive-analytical way, analyzing the interaction of Iran's criminal policy in the face of the recommendations and also the action plan of the FATF, in some cases, especially in the field of dealing with the financing of terrorism, there are serious and fundamental points of conflict. In this article, we will analyze it in a descriptive-analytical way.
 
1.Introduction
The criminal policy of the countries is changing more and more in the light of the international obligations of the respective governments, in the form of membership in regional and global treaties and signing bilateral or multilateral agreements among themselves, so that the national criminal policy has also become transnational resources. FATF is one of these important and effective international financial institutions in today's era, and in order to explain Iran's criminal policy regarding the financing of terrorism, it is necessary to analyze the foundations and performance of the said institution and its effectiveness.
Since the interaction of Iran's criminal policy with the policies of the special group, in the field of dealing with the financing of terrorism, has a serious and fundamental conflict in some positions, the necessity of this article is to analyze the points of interaction and conflict of Iran's criminal policy with recommendations and programs. FATF's action has been in this area.
 
2.Methodology
This research has been done by descriptive-analytical method and by examining relevant criminal laws and regulations in the form of documents and libraries.
 
3.Results and discussion
Today, the coherence of internal laws and regulations of criminal policy and the improvement of its efficiency are more than ever tied to the international commitments of governments in the field of criminal policy. The criminal policy of the countries is changing more and more in the light of the international obligations of the respective governments, in the form of membership in regional and global treaties and signing bilateral or multilateral agreements among themselves, so that the national criminal policy also has transnational resources and the governments are forced to fulfill their obligations in The realms of delinquency, reactive response.
FATF is one of these important and effective international financial institutions in today's era, that in order to explain the criminal policy of Iran in relation to the financing of terrorism, it is necessary to analyze the foundations and performance of the mentioned institution and the extent of its influence.
FATF evaluates the actions of countries in implementing the standards of this group and presents the results of its investigations in its annual reports. Since February 2008, FATF has included Iran's name in the list of countries under surveillance in its public statements and expressed its positions towards Iran. In response to these positions, Iran, while accepting the implementation of the action plan in line with the recommendations of the FATF, has taken steps to approve and amend its laws and regulations.
By examining the relationship between Iran and FATF, it is concluded that Iran's criminal policy is in the direction of fully accepting and implementing FATF's recommendations as well as the action plan of FATF, in some cases it has coordination and interaction and in some cases, especially in The field of dealing with the financing of terrorism has serious and fundamental points of conflict, and these points of interaction and conflict have been counted and investigated.
Continuation of the positive interactions of Iran's criminal policy in facing the FATF institution, in general, the coordination of Iran's criminal policy with other governments, the international coherence of criminal policy, the increase of judicial-police-security cooperation and the efficiency of various forms of crime control, freedom from Guaranteeing the legal implementation of non-fulfillment of international duties accepted by governments, practical adherence to their international duties in the field of criminal law of terrorism, etc., and the use of its economic consequences will lead. But on the other hand, this relationship is also faced with basic and fundamental conflicts, which requires policy makers to take decision and policy-making in this field, considering the total cost-benefit of the interactions and conflicts facing Iran's criminal policy.
 
4.Conclusion
By examining the relationship between Iran and FATF, it can be seen that Iran's criminal policy is facing fundamental interactions and conflicts in the path of accepting and fully implementing the recommendations as well as the FATF action plan. Among the most important points of interaction of Iran's criminal policy in facing FATF's recommendations and action plan regarding the financing of terrorism and its effectiveness, the following can be mentioned:
Approving the Terrorist Financing Law, adopting an independent criminalization approach, amending the Terrorist Financing Law, freezing assets related to Security Council Resolution 1267, Iran's accession to the Convention on Countering the Financing of Terrorism (CFT).
On the other hand, Iran's criminal policy in the path of accepting and carrying out the recommendations as well as FATF's action plan, especially in the field of combating the financing of terrorism, faces basic and fundamental conflicts as follows:
Removing the exception contained in the Law on Combating the Financing of Terrorism approved in 2014 (attempts to deal with foreign occupation, colonialism and racism), which is considered as an important conflict with Article 154 of the Constitution.
The legal status of the interpretative declaration and the approval conditions of the Islamic Council, as well as the issues related to the nature of terrorism and the guarantee of international executions, in Iran's accession to the Convention on Countering the Financing of Terrorism (CFT), due to political-ideological views, from the serious conflicts of criminal policy It is Iran.
Targeted financial sanctions: which leads to the formation of a new concept in international law, under the title of "sanctions of natural persons", which has an inherent conflict with human rights and has been used in its broadest form against the Islamic Republic of Iran. This issue has been emphasized by FATF and it can be referred to as the climax of the conflict between Iran's criminal policy and FATF.
- Creating a legal basis for the implementation of Security Council Resolution 1373, empowering authorities to take measures such as tracking and blocking the property and assets of terrorists, as well as guaranteeing effective information exchange without any restrictions on other conflicts.
 
5.Selection of References
Alavi, Y. and  Joodaki, M. (2022), “An Analysis of the Role of the Financial Action Task Force (FATF) in the Effectiveness of the US Unilateral Sanctions (Case Study: Iran)”, Scientific Journal of Security Horizons, 14(50), PP. 95-125. [In Persian]
Baizidi, R. (2022), Financial Action Task Force (FATF) in the Global Economy and International Politics: Analysis of the Behavior Pattern of the FATF towards Iran)”, Journal of International Organizations, No.12, PP. 363-396. [In Persian]
Darabi, Sh. (2022), “Combinatory Criminal Policy Strategy in Democratic and Totalitarian Models of Criminal Policy”, Criminal Law Research, 13(25), pp. 53-74. [In Persian]
FATF (2012-2019), International Standards on Combating Money Laundering and the Financing of Terrorism & Proliferation, FATF, Paris, France, www.fatfgafi Org/ recommendations.html.
FATF (2018 A), Guidance on Counter Proliferation Financing – The Implementation of Financial Provisions of United Nations Security Council Resolutions to Counter the Proliferation of Weapons of Mass Destruction, FATF, Paris, www.Fatfgafi. org/ publications/ fatf recommendations/ documents/guidance-counter-proliferation-financing.html
Habibi, H. and Zarneshan, Sh. (2021), “The Role & Position Of FATF in International Low System”, Journal of Legal Research, No. 45, PP. 299-322. [In Persian]
Lazerge, Ch. (2021), An Introduction to Criminal Politics, translated by Ali Hossein Najafi Abrandabadi, ninth edition, Tehran: Mizan Publications. [In Persian]
Mohammadi, M. and  najafielmi, M. (2022), “A Critical View on the Information System of the Financial Action Task Force (FATF):Proposing an Alternative Islamic Model”, Scientific Journal of Security Horizons, 14(50), PP. 61-94. [In Persian]
Qomashi, S. and Zeraat, A. and Mahdavinejad, M. (2020), “Exploration in Response to Religious Terrorism and Presentation of a Combatting Novel Pattern”, Criminal Law Research, 11(21), pp. 229-252. [In Persian]
Sohrabi, M. and Dadashzadeh, A. (2021), “Legal Review of Iran's Accession to The Financial Action Task Force Against Money Laundering; A Look at Countering The Financial Support of International Terrorism”, Journal of Research of Nations, N. 55, pp. 75-95. [In Persian]

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conflict
  • Iran's criminal policy
  • Action plan
  • Terrorism financing
  • FATF
انصاری، علیرضا، رضوی فرد، بهزاد و طهماسبی، جواد (1398)، «خلأهای تقنینی تعهدات بین المللی ایران در مبارزه با تروریسم»، فصلنامه پژوهش‌های سیاسی و بین‌المللی، شمارة فوق العاده، صص. 83- 97.
آقابابایی، حسین (1386)، «پاسخ به تروریسم و خشونت در سیاست کیفری اسلام»، فصلنامه مقالات و بررسی‌ها، شماره پیاپی 85، صص. 1- 19.
بایزیدی، رحیم (1399)، « گروه ویژه اقدام مالی(FATF) در اقتصاد جهانی و سیاست بین‌الملل: تحلیل الگوی رفتاری گروه ویژه در قبال ایران»، مجله سازمان‌های بین‌المللی، شماره 12، صص. 364- 396.
تاجمیر ریاحی، حسین و آل محمد، سیده فاطمه (1399)، «واکاوی و نقد سیاست جنایی تقنینی جرایم مالیاتی در قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی 1394»، پژوهش‌نامه مالیات، شماره 46، صص. 25- 49.
تقی زاده انصاری، مصطفی (1386)، «بررسی قطعنامه 28 سپتامبر 2001 شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با مقابله با تروریسم»، فصلنامه راهبرد، شماره 43، صص. 163- 180.
چاووشی، محمد صادق و کرامتی معز، هادی (1397)، «چالش‌ها و موانع مقابله با تأمین مالی تروریسم»، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، شماره 42، صص. 105- 123.
حاجی ده آبادی، محمد‌علی و خاتمی، سعید، (1397)، «سیاست جنایی ایران در قبال جرم تأمین مالی تروریسم در پرتو الزامات بین‌المللی»، فصلنامه پژوهش حقوق تطبیقی اسلام و غرب، شماره 3، صص. 37- 64.
حبیب زاده، محمد جعفر و حکیمی‌ها، سعید (1386)، «ضرورت جرم‌انگاری تروریسم در حقوق کیفری ایران»، مدرس علوم انسانی، شماره 51، صص. 47-72.
حبیبی، حبیب الله و زرنشان، شهرام (1400)، «نقش و جایگاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در نظام حقوق بین‌الملل»، مجله پژوهش‌های حقوقی، شمارة 45، صص. 301- 322.
دارابی، شهرداد (1401)، «راهبرد ترکیبی در مدل‌های مردم سالار و اقتدارگرای فراگیر سیاست جنایی»، پژوهشنامه حقوق کیفری، سال 13، شماره اول، پیاپی 25، صص. 53- 74.
دلماس مارتی، می ری (1393)، «نظام‌های بزرگ سیاست جنایی»، ترجمه: علی حسین نجفی ابرندآبادی، چاپ دوم، تهران: میزان.
رنجکش، محمد جواد و پورجواد، الهه (1396)، «بررسی تطبیقی واکنش شورای امنیت سازمان ملل متحد به پدیده تروریسم قبل و بعد از 11 سپتامبر 2001»، فصلنامه سیاست، شمارة 2، صص. 369- 391.
زرنشان، شهرام (1386)، «شورای امنیت و تعهد دولت‌ها برای مقابله با تروریسم»، مجله حقوقی، شماره 36، صص. 57- 94.
سهرابی، محمد و داداش‌زاده، علیرضا (1399)، «بررسی حقوقی الحاق ایران به کارگروه اقدام مالی علیه پول شویی؛ نگاهی به مقابله با حمایت مالی تروریسم بین‌المللی»، مجله بین‌المللی پژوهش ملل، شماره 55، صص. 75-95.
ضیایی، سید یاسر و محمدی مطلق، علیرضا (1393)، «تحریم اشخاص حقیقی از منظر حقوق بین‌الملل با تأکید بر تحریم برخی اتباع ایرانی»، مجله حقوقی دادگستری، شماره 88 ، صص. 145- 178.
علوی، سید یحیی و جودکی، محسن (1400)، «واکاوی نقش گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در کارآمدسازی تحریم‌های یک جانبه آمریکا (موردمطالعه: ایران)»، نشریه علمی آفاق امنیت، شماره 50، صص. 95- 125.
عمادزاده، محمدکاظم (1366)، «استفاده از حق شرط در معاهدات بین‌المللی»، مجله حقوقی بین‌المللی، شماره 8، صص. 207- 221.
فارسیانی، محمودرضا؛ رضایی، هیلدا؛ باقرزاده، احد و نوراللهی، مصطفی (1399)، «رویکرد متقابل ایران و گروه ویژه اقدام مالی از منظر اسناد بین‌المللی»، مجله پژوهش‌نامه ایرانی سیاست بین‌الملل، شماره 17، صص. 193- 218.
فولادی، مسعود (1397)، «بررسی گروه ویژه اقدام مالی(FATF) پیامدهای عضویت ایران»، مجله دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، شماره 3، صص. 87- 93.
فیضی، فاضل (1396)، «مبانی حقوقی تحریم‌های اقتصادی سازمان ملل متحد»، فصلنامه پژوهش‌های سیاسی و بین‌المللی، شماره 36، صص. 57- 77.
قماشی، سعید، زراعت، عباس و مهدوی نژاد، مهدی (1399)، «کاوشی در پاسخ به تروریسم دینی و ارائه الگوی نوین مقابله»، پژوهشنامه حقوق کیفری، سال اول، شماره اول، پیاپی 21، صص. 229-252.
قناد، فاطمه و اکبری، مسعود (1396)، «امنیت گرایی سیاست جنایی»، پژوهش حقوق کیفری، شماره 18، صص. 39- 67.
لازرژ، کریستین (1400)، «درآمدی برسیاست جنایی»، ترجمه: علی حسین نجفی ابرندآبادی، چاپ نهم، تهران: میزان.
محمدی، مهدی و نجفی علمی، محمد مهدی (1400)، «نقد نظام اطلاعات در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و ارائه یک مدل جایگزین اسلامی»، نشریه علمی آفاق امنیت، شمارة 50، صص. 61- 94.
مرکز رصد کنکاش (1396)، «بررسی همکاری میان ایران و گروه ویژه اقدام مالی»، شماره گزارش 1043. www.kankashcenter.com
نمامیان، پیمان و عباسی، صمد (1391)، «تأملی در قطعنامه 1373 شورای امنیت؛ تغییر ماهیت در تعهدات و الزامات حقوقی مبارزه با تروریسم»، فصلنامه مطالعات بین‌المللی پلیس، شماره 9، صص. 149- 166.
FATF (28/2/2008 A), “Public Statement”, Available at: http://www.fatf gafi.org/ publications/ high-risk-and-other-monitored-jurisdictions/documents/fatfstatement-28 february2008.html
FATF (20/6/2008 B), “Public Statement”, Available at: http://www.fatf gafi.org/publications/ high-risk-and-other-monitored-jurisdictions/documents/fatfstatement-20june2008.html
FATF (26/2/2009), “Public Statement”, Available at: http://www.fatf-gafi. org/ publications/ high-risk-and-other-monitored jurisdictions/documents/FATF statement concerning IranUzbekistan Turkmenistan Pakistan and saotomeandprincipe-26february2009.html
FATF (2012-2019), International Standards on Combating Money Laundering and the Financing of Terrorism & Proliferation, FATF, Paris, France, www.fatfgafi Org/ recommendations.html.
FATF (24/6/2016), “plenary outcomes”, Available at: http://www.fatf-gafi.org/publications/fatf general/documents/plenary-outcomes-june-2016.html#iran
FATF (2018 A), Guidance on Counter Proliferation Financing – The Implementation of Financial Provisions of United Nations Security Council Resolutions to Counter the Proliferation of Weapons of Mass Destruction, FATF, Paris, www.Fatfgafi. org/ publications/ fatf recommendations/ documents/guidance-counter-proliferation-financing.html
Jackson, James K. (2017), The Financial Action Task Force: An Overview Congressional Research Service 7-5700. www.crs.gov, RS21904.
Shami, Hattan (2015), The Impact of Economic, Governance and Terrorist Activity on Compliance with FATF Recommendations. (A Dissertation submitted to the Graduate School- Newark Rutgers in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy), The State University of New Jersey, Newark, New Jersey.
Vander Does de Willebois, Emile (2014), Terrorism and NPOs-What Could FATF Do?, World Bank Working Paper No.208, The World Bank, Washington D.C.