نظریه سه‌گانه ی جنایی هِرمنینگ و فیلم عنکبوت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

2 استاد گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

3 دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ،دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

چکیده

رویکردهای روان‌شناختی جرم در سینما به‌عنوان نمودی از جرم‌شناسی عامه همواره از ناب‌ترین و مهم‌ترین رویکردها بوده است. فیلم‌ها با قابلیت به تصویر کشیدن عملکرد همزمانِ چندین عامل روان‌شناختیِ موثر در ارتکاب جرم، نقش مهم و تاثیرگذاری در معرفی و توسعه‌ی رویکردهای روان‌شناختی جرم ایفاء می‌کنند. با تعمقی در سینمای ایران در دهه‌های اخیر، به‌نظر می‌رسد نظریه‌های روان‌شناختی جرم در گفتمان عامه به‌ویژه سینما در حال قوت گرفتن است. فیلم عنکبوت با خوانشی روان‌شناختی-جرم‌شناختی از قتل‌های سریالی قاتل معروف به‌نام سعید حنایی نظریه‌ی سه‌گانه‌ی جنایی هِرمنینگ را منعکس نموده و از این طریق باعث توسعه‌ی جرم-شناسی عامه می‌گردد. این پژوهش با چارچوب نظری کلی جرم‌شناسی عامه و با تمرکز بر فیلم عنکبوت از روش نشانه‌شناسی سینمایی نشان می‌دهد که چگونه نظریه‌های روان‌شناختی جرم در سینمای ایران با تفسیرهایی تازه در حال ظهور است و نیز قابل تطبیق با نظریه‌های موجود در گفتمان آکادمیک می‌باشد. همچنین این پژوهش نشان می‌دهد که عنکبوت برای سایر جرایم، از سرقت گرفته تا روسپی‌گری، نظریه‌ی جرم‌شناسانه‌ی خود را ارائه نموده و نظریه‌ی فشار را به تصویر می‌کشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Hermanning's criminal tried theory and the the Spider movie

نویسندگان [English]

  • Seyyed Mahdi Seyyedzadeh Sani 1
  • Abdolreza Javan Jafari 2
  • Hamid Reza Danesh Nari 1
  • Mohammad Tahan Toroqi 3
1 Assistant Professor, Department of Criminal Law and Criminology, Faculty of Law and Political Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
2 Professor, Department of Criminal Law and Criminology, Faculty of Law and Political Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 PhD student in Criminal Law and Criminology, Faculty of Law and Political Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
چکیده [English]

Psychological approaches to crime in cinema as a manifestation of popular criminology have always been among the purest and most important approaches. movies, with their ability to depict the simultaneous functioning of several psychological factors effective in committing a crime, play an important and influential role in introducing and developing psychological approaches to crime. With a reflection on Iranian cinema in recent decades, it seems that psychological theories of crime are gaining strength in public discourse, especially cinema. The Spider, with a psychological-criminological reading of the serial murders of the famous killer named Saeed Hanaei, reflects Hermanning's criminal triad theory and thereby contributes to the development of popular criminology. This research, with the general theoretical framework of popular criminology and focusing on the film Spider from the cinematic semiotics method, shows how psychological theories of crime in Iranian cinema are emerging with new interpretations and are also compatible with existing theories in academic discourse. This research also shows that Spider presents its own criminological theory for other crimes, from robbery to prostitution, and depicts the strain theory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Popular criminology
  • cinema
  • Hermanning's criminal tried
  • spider
  • symbolic killer
  • semiotics