دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232812120210622Mechanisms for Protection of Victims Against Organized Crime of Legal Entitiesسازوکارهای حمایت از بزه دیدگان در برابر جرایم سازمانیافته اشخاص حقوقی726488810.22124/jol.2021.16027.1894FAافشینپارساییدانشجوی حقوق کیفری و جرمشناسی، گروه حقوق، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.علیرضاسایبانیاستادیار،گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس،بندرعباس، ایرانامیرحسینرهگشااستادیار گروه حقوق، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایرانJournal Article20200327The combination of the term organized crime with the concept of criminal offenses is one of the sophistications of today's design of strategies for protecting the victims. Committing various organized crimes such as trafficking in human beings, import of psychotropic drugs, organ trafficking, import of cars and stolen goods to other countries and many crimes against health, with the name of legal entities, and up-to-date behavior along with the significant complexity of the crime. Their actions have led to a growing number of instances of violations of the rights of victims and numerous damages to various communities. In Iranian law, the scatter and uncertainty, coupled with the ambiguity of the relevant regulations, have created the basis for a maximum violation of the principle of protection for victims. Therefore, this paper tries that the identification of principles and requirements in the above mentioned forensic and legal aspects can provide a significant defense against the power arising from the organization of legal entities in various crimes. The research method is descriptive-analyticalتلفیق و همزمانی اصطلاح جرایم سازمانیافته با مفهوم جرایم خاص حقوقی از جمله پیچیدگیهای امروزی طرح راهکارهای حمایت از بزهدیدگان جرایم مذکور است. ارتکاب جرایم سازمانیافتة مختلفی چون قاچاق انسان، واردات داروهای روانگردان، قاچاق اعضای بدن، واردات خودروها و کالاهای مسروقه به سایر کشورها و بسیاری جرایم علیه سلامت، آن هم بنام اشخاص حقوقی و به روز بودن رفتارهای آنها در کنار پیچیدگی قابل توجه بزهکاریهایشان، باعث رشد روزافزون مصادیق نقض حقوق بزهدیدگان و آسیبهای متعدد به جوامع مختلف شده است. در حقوق ایران، پراکندگی و عدم قاطعیت همراه با ابهام مقررات مرتبط، زمینه را برای نقض حداکثری اصل حمایت از بزه دیدگان بهوجود آورده است. در این پژوهش سعی شده که با شناسایی اصول و بایستههایی در ابعاد فوقالذکر جرم شناختی و حقوقی، دفاع قابل توجهی را در برابر قدرت برخاسته از سازمان یافتگی اشخاص حقوقی در جرایم مختلف سازمانیافته ارائه نماییم. روش پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232812120210622Risk Management Approach and its Effects on Iran's Criminal Justice Systemرهیافت مدیریت ریسک جرم و جلوه های آن در نظام عدالت کیفری ایران2752489210.22124/jol.2021.11380.1581FAجلال الدینحسانیدانشجوی دکتری گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایرانسیدمحمودمیرخلیلیدانشیار گروه حقوق، دانشکده حقوق، پردیس فارابی دانشگاه تهرانمحمدرضانظری نژاداستادیار گروه حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران0000-0003-0832-490XJournal Article20180930Criminality is a natural phenomenon in society and one of the approaches available to it is the crime risk management approach. In this approach by utilizing the gains of forensic justice and the use of criminal statistics, the risk levels of each of the crime categories are assessed and the high-risk offenders with the most severe responses and the low-risk offenders with the softest responses are encountered. There are clear examples of this approach in the approaches of the Iranian criminal justice system. Ranking and determining punishable sanctions, prohibiting the imposition of penal sanctions on certain crimes, and imposing a punitive punishment for failure to execute retribution are examples of the Iranian penal system's approach to crime risk management. In addition, criminal justice appointments, special criminal proceedings, and so on are the most important frameworks for implementing the criminal risk management approach of the Iranian criminal justice system. From these examples, it can be concluded that the criminal risk management approach is openly accepted by the Iranian criminal justice systemبزهکاری پدیدهای طبیعی در جامعه بوده و یکی از رهیافتهای در دسترس در برابر این پدیده، رویکرد مدیریت ریسک جرم است. در این رویکرد با بهرهگیری از دستاوردهای عدالت سنجشی و استفاده از آمار جنایی، میزان ریسک هر یک از دستههای بزهکاری ارزیابی و بزهکاران پرریسک با پاسخهای شدیدتر و بزهکاران کمریسک با پاسخهای نرمتر مواجه میشوند. نمونههای آشکاری از این رهیافت در رویکردهای نظام عدالت کیفری ایران به چشم میخورد. درجهبندی و تعیین مجازاتهای تعزیری، منع پیادهسازی نهادهای کیفری ارفاقی درباره برخی از جرایم و نیز صدور حکم به مجازات تعزیری در صورت عدم اجرای قصاص نمونههایی از رویکرد نظام کیفری ایران به نظریه مدیریت ریسک جرم است. افزون بر این، قرارهای تأمین کیفری، دادرسیهای اختصاصی کیفری و ... نیز مهمترین بسترهای پیادهسازی رویکرد مدیریت ریسک جرم از سوی نظام دادرسی کیفری ایران است. با توجه به این نمونهها میتوان نتیجه گرفت که رهیافت مدیریت ریسک جرم آشکارا از سوی نظام عدالت کیفری ایران پذیرفته شده است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232812120210622Criminal Enforcement Guarantees of Violation of the Principles of the Constitution; a Case Study of Violations of Freedoms and Fundamental Rights of Individualsضمانت اجرای کیفری نقض اصول قانون اساسی؛ مطالعۀ موردی نقض آزادیها و حقوق اساسی افراد5374488510.22124/jol.2021.16356.1909FAمحدثهزراعتدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطباییعباسزراعتاستاد گروه حقوق دانشگاه کاشانJournal Article20200423Constitutional law as a fundamental law is of great value and validity. But this validity and importance is prominently cultural and ethical giving it a spiritual worth in nature. The Guaranteed implementation of constitutional provisions depends on the firm conviction of the government and the nation. This means that the deeper they believe in constitutional law, the better guarantees they can have for their implementation without violations requiring prosecution or condemnation. However, constitutional principles cannot be abandoned without administrative guarantees especially in non-democratic countries. Therefore, the ordinary legislator should also consider guarantees for criminal enforcement. A group of important provisions of the Constitution of the Islamic Republic of Iran is related to the fundamental rights and freedoms of the people. Given that the government is the guarantor of their realization, these must have a stronger guarantee of implementation. These rights have been enshrined in a number of constitutional principles, but most of them are in Chapter 3 of the constitution. The purpose of this article is to explore the guarantee of criminal enforcement of these rights. Article 570 of the Islamic Penal Code passed in 1996 envisages the most important guarantee of the enforcement of these rights. However there are some subtle points related to it that call for deep research. The present paper attempts to address this article (570), its relationship with subject matter of other legal articles and the intended rights and freedomsقانون اساسی بهعنوان یک قانون بنیادین، ارزش و اعتبار فراوانی دارد اما این ارزش، بیشتر فرهنگی و اخلاقی است که به آن، ماهیتی معنوی و ارزشی میدهد. ارزش معنوی و اخلاقی بدین معناست که اشخاص عموما وجدان خویش را ضامن تخلف از احکام قرار دهند بدون اینکه مستلزم مجازات یا واکنشهای فیزیکی و مادی باشد. این ضمانت برای دستورهای اخلاقی و دینی کارساز است اما احکام حقوقی نیاز به ضمانت اجراهای محکمتری مانند مجازات دارد. حقوق و آزادیهای پیشبینی شده در قانون اساسی مانند سایر احکام مذکور در این قانون، فاقد ضمانت اجرا در متن قانون اساسی است اما رویه قانونگذار بر آن است که ضمانت اجراها را بر عهده قوانین عادی قرار میدهند. مسأله اصلی این جستار، بررسی ضمانت اجرای کیفری حقوق و آزادیهای اساسی است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای افراد ملت پیشبینی کرده است. این حقوق و آزادیها در اصول متعدد قانون اساسی بیان گردیده اما آنچه در اینجا مورد نظر میباشد حقوقی است که در فصل سوم قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. رهیافتهای مهم این مقاله کشف اراده قانونگذار در ابهامهای فراوان قانونی است. گرچه قانونگذار قبل و بعد از انقلاب اسلامی تلاش کرده است ضمانت اجرای نقض حقوق و آزادیهای اساسی افراد را در قوانین عادی پیشبینی کند و ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵، مهمترین ضمانت اجرای کیفری این حقوق میباشد اما رابطه این ماده و مواد بعدی و نیز قوانین خاص دیگر چندان روشن نیست. مصادیق حقوق و آزادیهای اساسی افراد نیز ابهام دارد که آیا منحصر به حقوق مندرج در فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است یا شامل سایر حقوق و آزادیهای اساسی افراد نیز میشود. همچنین در این مقاله تلاش شده است تا روشن شود که این ضمانت اجرا اختصاص به ماموران دولتی در معنای خاص آن دارد یا شامل تمامی کسانی میشود که مأمور به خدمات دولتی و عمومی هستند؟دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232812120210622Meaning of the “Interests of Justice” in ICC and the Competent Authority to Establish it in the light of Afghanistan Situationمفهوم و مرجع احراز «منافع عدالت» در دیوان بینالمللی کیفری در پرتو وضعیت افغانستان7598488710.22124/jol.2021.16088.1893FAصادقسلیمیدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی0000-0002-2655-7742Journal Article20200326According to Article 53 of the ICC Statute, in addition to jurisdiction and admissibility, an investigation or prosecution should not violate the interests of justice. Any prosecution and investigation are presumed to serve the interests of justice unless taking into account the gravity of the crime and the interests of victims otherwise proved. Pre-trial Chamber II admitting the gravity of alleged crimes, admissibility and jurisdiction rejected the prosecutor’s request for authorization of an investigation in Afghanistan in April 2019 arguing that it would not serve the interests of justice redundant. The Appeal Chamber reversed the impugned decision and authorized an investigation on 5<sup>th</sup> March 2020. While based on all 5 situations so far decided and The Office of the Prosecutor Policy Paper on the Interests of Justice, the Pre-trial chamber judicial review had been recognized the Appeal Chamber held that the prosecutor might exclusively establish it. In this descriptive-analytical study, having analyzed what the meaning of interests of justice and competent body to establish it are, it is found that the pre-trial chamber had rejected the authorization request because the chamber believed that it was unlikely or even impossible that investigation would result in the statute objectives. It seems that the pre-trial chamber was influenced by some extra-judicial considerations. The appeals chamber preferred justice and equality before the courtدر دیوان بینالمللی کیفری، علاوه بر احراز صلاحیت و قابلیت پذیرش، مطابق ماده 53 اساسنامه تعقیب کیفری و تحقیق نباید برخلاف «منافع عدالت» باشد. اصل براین است که تعقیب و تحقیق در جهت منافع عدالت است؛ مگر اینکه با توجه به شدت جنایت ارتکابی، منافع بزهدیدگان و وضعیت متهم خلاف آن ثابت شود. در اپریل 2019 شعبه دوم پیش رسیدگی دیوان، ضمن پذیرش جنایات ارتکابی و احراز صلاحیت و قابلیت پذیرش دیوان، در تصمیمی چالش برانگیز درخواست دادستان در خصوص جنایات ارتکابی در افغانستان را در جهت منافع عدالت ندانست و آن را رد کرد. شعبه تجدیدنظر در 5 مارچ 2020 رای مزبور را نقض و مجوز تعقیب و تحقیق صادر کرد. پرسش اصلی در این مقاله این است که مفهوم منافع عدالت و مرجع تشخیص آن کدام است؟ شعبه تجدیدنظر احراز «خلاف منافع عدالت» بودن را منحصراً در حیطه اختیارات دادستان دانست این در حالیست که در سیاست دفتر دادستانی و پنج مورد که قبلاً در شعب پیش محاکمه مطرح شده، نظارت قضایی بر این امر همواره از اختیارات شعب پیش محاکمه تلقی شده بود.در این پژوهش توصیفی- تحلیلی به این نتیجه رسیدهایم که شعبه دوم پیش محاکمه با در نظر گرفنن احتمال بینتیجه ماندن تعقیب کیفری نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا و افغانستان تحت تاثیر ملاحظات فراحقوقی «مصلحت اندیشی» نمود لیکن شعبه تجدیدنظر اجرای عدالت و تساوی همگان در برابر دادگاه را برگزید.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232812120210622The Inadequacy of Start Crime Rules in Had Offencesنارسایی قاعدۀ شروع به جرم در جرائم مستوجب حد99122488610.22124/jol.2021.16350.1908FAکورشعظیمیدانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه گیلان0000-0003-4605-3768حسنشاه ملک پوراستادیار گروه حقوق دانشگاه گیلانJournal Article20200423The commencement of a crime is a situation in which the offender, despite the decision to commit a criminal act preparation and entering the implementation stage, for some reason, it is beyond his control, does not reach the desired result. Of course, this accidental factor has nothing to do with the evil intention of the offender and maybe if he did not encounter an obstacle, he would achieve his goal. So there is no doubt that the crime starter - however less than the complete crime agent- is punishable and deserves to be blamed. Article 122 of the Islamic penal code also follows this idea and considering the circumstances, knows that the starter of crime is punishable. But given the dominant circumstances of Had crimes, it seems that the determination of punishment in paragraphs A, B and C of the mentioned law, and where it is related to the Hads, is insufficient and imperfect. These bugs show up more when most Had crimes in the early stages (committing a crime) not having yet the title of Had and basically, they are punishable behavior, So like the before (For example, Article 613 of the IPC on the commission of attempt the murder or 655 of the IPC on some types of starting theft…) it may be better that just crimes that the starting of them is imagable, to be criminalized below the relevant legal provisions and appropriate punishment for them to be considered.شروع به جرم وضعیتی است که بزهکار باوجود تصمیم به ارتکاب رفتار مجرمانه و تدارک مقدمات و ورود به مراحل اجرایی، به واسطۀ عاملی خارج از ارادهاش به نتیجۀ دلخواه نمیرسد، البته این عامل ناخوانده ربطی به ارادۀ شرورانه مجرم ندارد و چهبسا اگر وی با مانعی مواجه نمیشد، به مقصود و مراد خویش نائل میگردید. بنابراین تردیدی باقی نمیماند که شروعکنندۀ جرم - هر چند کمتر از مرتکبِ جرم تام - قابل مجازات و سزاوار سرزنش است. مادۀ 122 قانون مجازات اسلامی نیز از این ایده پیروی نموده و شروعکنندۀ جرم را با لحاظ شرائطی شایسته مجازات میداند. اما با توجه به اوضاع و احوال حاکم بر جرائم مستوجب حد، به نظر میرسد تعیین مجازات در بندهای الف، ب و پ، قانون مذکور و در آنجاییکه به حدود ارتباط دارد نارسا و دارای اشکال است. این اشکال وقتی بیشتر خودنمایی میکند که غالب جرائم مستوجب حد در مراحل اولیه (شروع به جرم) هنوز واجد عنوان حد نبوده و اساساً رفتاری موجب تعزیر هستند، بنابراین شاید بهتر باشد به سیاق سابق (بهعنوان مثال مواد 613 ق.م.ا در خصوص شروع به قتل عمد یا 655 ق.م.ا در خصوص برخی از صور شروع به سرقت...) تنها جرائمی که شروع به آن قابل تصور است، در ذیل مواد قانونی مربوط به خودشان جرم انگاری شده و مجازات مناسب برای آنها در نظر گرفته شود.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232812120210622Pathology of “Students Disciplinary Regulation “ from the View Point of Drug Abuse Preventionآسیب شناسی «آیین نامه انضباطی دانشجویان» از منظر پیشگیری از سوء مصرف مواد اعتیادآور123149489510.22124/jol.2021.17232.1959FAحسنقاسمی مقدماستادیار دانشکده حقوق، علوم سیاسی و تاریخ دانشگاه یزدJournal Article20200727Drug abuse prevention among students to be planned and enforced a disciplinary regulation that prohibits all effective conducts including abuse advertising or encouraging, possessing or distributing abuse means explicitly. Also excluding measures could not be used against addict students without regarding redundant the correctional purposes and mechanisms. Because this manner of treating leads to ignoring the causes and focusing on the effects, then it deprives education by which makes him more addicted. moreover the proportionality between the disciplinary sanction and the violation has an effective role in achieving preventing purposes. This study was descriptive-analytic and targeted to explain the shortcomings of the “ students disciplinary regulation”, to play preventing role. Regarding criminological basics this study shows that the “ regulation” lacks the necessary probabilities to drug abuse prevention among the students, because of shortcomings in legislating all conducts related to substance abuse as violation, ignoring correctional mechanisms, and disproportionality in penalizing.پیشگیری از سوء مصرف مواد اعتیادآور در میان دانشجویان مستلزم طراحی و اجرای آییننامه انضباطی است که در آن، نسبت به کلیه رفتارهای مؤثر بر این آسیب اجتماعی اعم از تبلیغ، تشویق و تحریک به استعمال و نگهداری و توزیع آلات و ادوات استعمال، تخلفانگاری صریح و جامعی انجام گرفته باشد. بهعلاوه، در قبال دانشجوی معتاد، نمیتوان بدون توجه به اهداف و سازوکارهای اصلاحی درمانی از تدابیر طردکننده استفاده نمود. زیرا چنین برخوردی موجب غفلت از علت و تمرکز بر روی معلول شده و با محروم نمودن دانشجوی معتاد از ادامه تحصیل، وی را در اعتیاد بیشتر فرو خواهد برد. افزون بر این، رعایت اصل تناسب میان تخلف و مجازات انضباطی، نقش موثری در تحقق اهداف پیشگیرانه خواهد داشت. تحقیق حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی نقایص آییننامه انضباطی دانشجویان در جهت پیشگیری از سوءمصرف مواد اعتیادآور در میان دانشجویان پرداخته است. با توجه به مبانی جرمشناسی، نتایج تحقیق نشان داد که آییننامه مذکور به لحاظ نقصهایی که در تخلف انگاری تمامی رفتارهای مرتبط با سوءمصرف مواد اعتیادآور، عدم توجه به سازوکارهای اصلاحی درمانی و نامتناسب بودن نظام تنبیه گذاری دارد، فاقد قابلیت لازم جهت پیشگیری از سوء مصرف مواد اعتیادآور در میان دانشجویان است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232812120210622Qisas in the Duality of Stability Oriented and Functionalist Readingsکیفر قصاص در دوگانگی قرائت موضوعیتگرا و کارکردگرا151174488910.22124/jol.2021.15885.1874FAمحمد حسنمالداردانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-0273-6439عبدالرضاجوان جعفری بجنوردیدانشیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد00000002925355330سید محمد جوادساداتیاستادیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد0000000318949719Journal Article20200302Qisas is one of the most important shapes of punishment in the Penal structure of Sharia. About this matter that Qisas is fixed penalty there are two different kinds of reading in Sharia penal theory. The famous theory believed that Qisas is a fix penalty and times and place requirements have no impact on it. This reading is stability oriented reading. In contrast to this reading we can talk about functionalist reading. Based on this reading, Qisas is a social phenomenon and its continuity redundant depends on its social function. So, if in the time passing, Qisas failed to perform its social function we can replace it with another kind of punishment. <br /> قصاص یکی از مهمترین اشکال مجازات در نظام کیفری شریعت است. در خصوص موضوعیتداشتن یا نداشتن این مجازات، دو قرائت متفاوت در نظریة کیفری شریعت وجود دارد. بر اساس قرائت مشهور، قصاص را باید صرفنظر از شرایط زمانی و مکانی مجازاتی ثابت و غیرقابلتغییر دانست. چنین قرائتی، امکان جایگزینی این مجازات را با دیگر اشکال واکنشهای کیفری غیرممکن میسازد. این خوانش را میتوان «قرائت موضوعیتگرا» نام نهاد. در تقابل با این قرائت، میتوان از «خوانشی کارکردگرا» سخن به میان آورد که بر اساس آن، در نظریة کیفری شریعت، قصاص پدیداری اجتماعی است که حیات آن وابسته به شماری از کارکردهای اجتماعی میباشد. بر اساس این قرائت، تشریع قصاص به واسطة مقتضیات زمان و مکان و البته، کارکردهای اجتماعی این مجازات صورت گرفتهاست. بنابراین، چنانچه در گذر زمان و به واسطة دگرگونیهای اجتماعی، قصاص ناتوان از تحقق کارکرد خود گردد، میتوان آن را با سایر اشکال واکنشهای کیفری جایگزین نمود. بازشناسی ادلهای که هر یک از قرائتهای پیشگفته بر آن تکیه میکنند، نقشی بسیار مهم در دستیابی به درکی دقیق از نظریة کیفری شریعت، بهویژه در خصوص کیفر قصاص، خواهد داشت.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232812120210622Interpretation of the Note of Article 292 of the Islamic Penal Code in the light of the theory of indirect Intentionتفسیر تبصرۀ مادۀ 292 قانون مجازات اسلامی در پرتو نظرِیِۀ سوءنیت غیرمستقیم175192489910.22124/jol.2021.15783.1869FAعباسمحمدخانیاستادیار گروه حقوق دانشگاه ایلام0009-0001-6466-8558Journal Article20200221The Iranian legislator has devoted three counts in Article 292 of the Islamic Penal Code to Khata Mahz as one of unintentional crimes, in note of the same article stated that perpetrator knowledge to realization of a crime, converts his crime redundant to a deliberate crime. Although some jurists regard the sentence as a reckless manslaughter, the accuracy of the jurisprudential sources as the primary source of legislation in this debate as well as the general principles of criminal law regarding the mens rea of the crime shows that the sentence provided for in Article 292 is not a new one and is in line with other articles of the Islamic Penal Code, such as paragraphs B and C of Article 290 based on indirect intention. From this point of view, when the perpetrator does not want to achieve the result, but knows that his or her behavior is typically and usually conducive to the outcome, he or she will have an indirect intentionقانونگذار ایرانی پس از اینکه در مادۀ 292 قانون مجازات اسلامی، سه بند را به جنایت خطای محض بهعنوان یکی از جنایات غیرعمدی، اختصاص داده است، در تبصرۀ همان ماده بیان داشته است که در صورت علم مرتکب به تحقق نوعی جنایت، جنایت وی از خطای محض تبدیل به جنایت عمدی خواهد شد. علیرغم این که برخی از حقوقدانان حکم تبصره را ناظر به سوءنیت احتمالی میدانند، اما دقت در منابع فقهی به عنوان منبع اصلی قانونگذار در این بحث و نیز اصول عمومی حقوق کیفری در مورد عنصر روانی جرم، نشان میدهد که حکم مقرر در تبصرۀ مادۀ 292 حکم جدیدی نبوده و همسو با برخی دیگر از مواد قانون مجازات اسلامی، همچون بند ب و ج مادۀ 290 آن قانون، برمبنای سوءنیت غیرمستقیم است. از این منظر، زمانی که مرتکب خواهان تحقق نتیجه نیست، اما میداند که رفتار او نوعاً و معمولاً منجر به تحقق نتیجه میشود، دارای سوءنیت غیرمستقیم بوده و عامد محسوب خواهد شد.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232812120210622Analysis of Factors Affecting Non-reporting of Victimization
(Case Study: Male Students of Ferdowsi University of Mashhad)تحلیل عوامل مؤثر بر عدم گزارش بزه دیدگی (مطالعه موردی: دانشجویان پسر دانشگاه فردوسی مشهد)193218489110.22124/jol.2021.15493.1842FAمحسننورپوردانش آموخته دوره دکتری حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و
علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهدسید مهدیسیدزاده ثانیاستادیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-3097-8459محمد یوسفناصری فورگعضو هیئت علمی گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجندJournal Article20200119 Non –reporting of victimization to police-judicial authorities and inaccessibility to the black victimization figure is one of the major problems with criminal justice systems. Self-reporting of victimization in the form of victimization surveys is one of the scientific-experimental ways of achieving the true victimization figure. Currently, this method is recognized in many countries, and even internationally, as a grandiose Strategy. While in Iran, these surveys not only have no place in the executive-policy-making structure, but also face severe scientific poverty at the level of research literature. The purpose of this study was to investigate the unreported victimization rate and the factors affecting it in the last five years among male students of Ferdowsi University of Mashhad. The statistical population was all male students of Ferdowsi University of Mashhad in the second semester of the academic year of 2015-2015 among whom 350 students were selected using Cochran formula. The results show that more than half of the victims did not report the actual casualties for various reasons. The highest incidence of victimization is related to financial and street crimes including theft, purse and pocket crime, while the lowest incidence of victimization is related to sexual offenses related to the redundant reputation of the victims.گزارش نکردن بزهدیدگی به مقامات پلیسی – قضایی و عدم دسترسی به رقم سیاه بزهدیدگی یکی از مشکلات عمدة نظامهای دادرسی کیفری است. خودگزارشی بزهدیدگی که در قالب پیمایشهای بزهدیدهشناسی انجام میشود یکی از راههای علمی – تجربی دستیابی به رقم واقعی بزهدیدگی شناخته میشود. در حال حاضر این روش در بسیاری از کشورها و حتی در سطح بینالمللی بهعنوان یک راهبرد کلان قضایی به رسمیت شناخته شده؛ در حالی که در ایران این پیمایشها نه تنها در ساختار اجرایی- سیاستگذاری هیچ جایگاهی ندارند، بلکه حتی در سطح ادبیات پژوهشی نیز با فقر شدید علمی مواجه هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان بزهدیدگیهای گزارش نشده و عوامل مؤثر بر این امر در بین دانشجویان پسر دانشگاه فردوسی مشهد صورت گرفته است. جامعة آماری، تمامی دانشجویان پسر دانشگاه فردوسی مشهد بوده که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران، نمونهای 350 نفری انتخاب شده است. پرسشنامه استفاده شده از نوع محققساخته میباشد. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که بیشتر از نیمی از بزهدیدگان بنا به دلایل مختلف، بزهدیدگیهای واقع شده را گزارش ننمودهاند. بیشترین موارد گزارش بزهدیدگی، مربوط به جرایم مالی و خیابانی از جمله سرقت، کیفقاپی و جیببری است؛ در حالیکه کمترین موارد گزارش بزهدیدگی را جرایم جنسی و مرتبط با حیثیت بزهدیدگان به خود اختصاص داده است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232812120210622Guaranteeing the Implementation of Legal Entities with the Emphasis on Criminal Functions in the Legal Systems of Iran, England and the United Statesضمانت اجراهای اشخاص حقوقی با تکیه بر کارکردهای کیفردر نظامهای حقوق کیفری ایران، انگلستان و آمریکا219236488410.22124/jol.2020.16768.1926FAامیننیکومنظریدانشجوی دکتری رشته حقوق کیفری و جرمشناسی دانشگاه شهید بهشتی0009-0007-6172-0879باقرشاملودانشیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهرانJournal Article20200608The status of the guarantee of the performances of legal entities considering their credit and hypothetical existence is different from the natural persons committing crimes, so that most of the real persons’ punishment such as the physical one cannot be imposed on legal entities. The Islamic Penal Code laid down in 2013 opened a new chapter in the Iranian criminal law having approved of the criminal liability of legal entities and imposed penalties on these individuals. The present article, with an analytical-descriptive approach, examines and analyzes the guarantee of criminal performance in these three mentioned systems, and the analysis of present findings indicates that despite the credit and hypothetical existence of legal entities, punitive functions such as deterrence, correction. , Empowerment, etc. can apply to a legal entity. Studying and applying the penal systems of the United States and the United Kingdom can help us believe in the fact that Iran's criminal law does not provide adequate mechanisms for punishment and cannot cover the functions of punishment well. <br /> وضعیت ضمانت اجراهای اشخاص حقوقی با توجه به وجود اعتباری و فرضی آنها متفاوت از اشخاص حقیقی مرتکب جرم میباشد به طوریکه بسیاری از مجازاتهای شخص حقیقی از جمله مجازاتهای بدنی در مورد اشخاص حقوقی اعمال نمیشود. قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392با پذیرش مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی و تعیین کیفر برای این دسته از اشخاص فصل نوینی در حقوق کیفری ایران گشوده است. نوشتار حاضر با رویکردی تحلیلی- توصیفی، به بررسی و تحلیل ضمانت اجراهای کیفری میپردازد و تحلیل یافتههای حاضر حکایت از این دارد که باوجود قائل شدن وجود اعتباری و فرضی برای اشخاص حقوقی، کارکردهای مجازات از قبیل بازدارندگی، اصلاح، توان گیری و... قابلیت انطباق با شخص حقوقی را دارد. تطبیق نظامهای کیفری آمریکا و انگلستان ما را به این موضوع رهنمون میکند که قوانین کیفری ایران در بحث کیفر گذاری از سازوکارهای مناسبی برخوردار نیست و نمیتواند کارکردهای مجازات را به خوبی پوشش دهد.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232812120210622Criminalization of Competition Law, Dimensions and approaches of legal Systemsبایسته های جرم انگاری در حقوق رقابت و رویکرد نظامهای حقوقی نسبت به آن237256489010.22124/jol.2021.16396.1913FAمحمد حسینوکیلی مقدماستادیار گروه حقوق دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.Journal Article20200601Part of the enforcement of competition law is achieved through the use of criminal law and the criminalization of anti-competitive behavior. In this method, due to the importance of maintaining commercial competition in the market, relying on criminal law Mechanisms as the most effective and efficient methods of guaranteeing legal rules is used. The purpose of this article is to use a comparative study to explain the effective components in realizing the effectiveness of criminal law, enforcement guarantees and to review and evaluate the position of Iranian law. This article tries to explain the necessity of criminal intervention in competition law, how to determine the proportionality between criminal enforcement guarantees and anti-competitive behaviors. Based on some legal capacities in Iran, it seems necessary to accept the concept of optimal enforcement sanctions and amend the existing law and procedures accordingly. This involves recognizing the impact of rights on the economic, social, and normative components.بخشی از ضمانتاجراهای حقوق رقابت، با استفاده از حقوق کیفری و جرمانگاری رفتارهای ضدرقابتی محقق میشود. در این شیوه بهواسطة اهمیت حفظ رقابت تجاری در بازار، با اتکاء به سازوکارهای حقوق کیفری موثرترین و کارآمدترین شیوة تضمین ضوابط حقوقی مورد استفاده قرار میگیرد. هدف این مقاله با استفاده از مطالعه تطبیقی، تبیین مؤلفههای مؤثر در تحقق کارآمدی ضمانتاجراهای کیفری حقوق رقابت و بررسی و ارزیابی موضع حقوق ایران است. این مقاله تلاش مینماید ضمن تبیین ضرورت مداخله کیفری در حقوق رقابت چگونگی تعیین تناسب میان ضمانتاجرای کیفری و رفتارهای ضدرقابتی را بررسی نماید. با وجود برخی ظرفیتهای قانونی در ایران، پذیرش مفهوم ضمانتاجرای مطلوب و اصلاح قانون و رویههای موجود بر این اساس ضروری به نظر میرسد. این امر متضمن به رسمیت شناختن تاثیرپذیری حقوق از مولفههای اقتصادی، اجتماعی و فرآیند هنجارسازی است.