دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-23287120160320Effect of Incomplete Confession in Criminal Affairs, from Ta'zir (punishment) to Purgationاثر اقرار ناتمام در امور کیفری؛ از تعزیر تا تطهیر7221740FAاردوانارژنگاستادیار دانشگاه آیتالله حائری میبد0000-0002-3799-610Xمحمدرضاحمیدیدانشجوی دکتری فقه و حقوق اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20160711In some crimes, confession from delinquent is not adequate to prove the crime despite authenticity and precision in the content. Such confession is known as incomplete confession. The famous Paradigm consider this confession as Ta’zire (punishment) due to three reasons containing: prohibition of sin confession, gaining limited knowledge of taboos and spread of prostitution. The same approach is confirmed by Islamic Criminal Law. There exist another point of view which rejects this kind of confession by inspiring (by referring to) three important factors containing: narrations, innocence principle and Da’re principle. The other point of view gives the authority to the governor so that the governor would be able to apply the punishment whenever criminal motivation of the confessor is determined to him. But in other cases of incomplete confession, the governor does not consider Ta’zir permissible whether the confessor intends to purge or his motivation is not clear to the governor .By inspecting the points of views and their reasons, the governor’s point of view by consideration of the confessor’s motivation is considered to be the most comprehensive beyond all the theories. Thus, it gained a considerable potential. The Islamic Criminal Law needs to be inspected and revised around this issue.در برخی جرایم، اقرار به عمل آمده از ناحیه متهم، صرف نظر از دارا بودن شرایط صحت و نیز صراحت در مضمون، از نظر تعداد به حد نصاب قانونی برای اثبات جرم مورد نظر نمیرسد. چنین اقراری، به «اقـرار ناتمـام»، نامبردار است. انگارهی مشهور این گونه اقرار را به سبب »حرمت اقرار به معصیت»، «حصول علم اجمالی به وقوع حرام» و نیز «اشاعهی فحشاء»، مستوجب تعزیر دانستهاند. رویکرد قانون مجازات اسلامی همین است. نگرشی دیگر با رد این ادله و استناد به «روایات» و «اصل برائت» و «قاعده ی درء»، به تعزیر اینگونه اقرار رای نمیدهد. دیدگاه دیگر، اختیار را به حاکم میدهد تا فقط در جایی که انگیزهی مجرمانهی اقرار کننده برای وی احراز شود، اعمال مجازات کند و اما در سایر مواردِ اقرار ناتمام، چه در آن جایی که اقرار کننده، قصـد و انگیزهی صحیح مانند تطهیر خود و توبه داشته باشد و چه انگیزهی وی برای قاضی، معلـوم نشود، تعزیر را روا و جایز نمیداند. با بررسی ادلهی نگرشها، دیدگاه تخییر حاکم با لحاظ کردن انگیزهی اقرار کننده، جامع همه نظریهها دانسته شد و از همین رو از قوتی پذیرفتنی برخوردارگشت. قانون مجازات اسلامی در این زمینه نیاز به بازبینی و اصلاح دارد.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-23287120160320The Role of Ethical and Philosophical Theories in the Question of Duress in Murder in International Criminal Lawنقش نظریات اخلاقی و فلسفی در مسئله اکراه در قتل در حقوق بینالملل کیفری23451742FAعلیرضاتقی پوراستادیار گروه حقوق دانشگاه بوعلی سینا همدانسیدرضارفیعیدانشجوی دکتری حقوق بینالملل دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20160711In their judgment of the Erdemović case in 1997, the majority of judges of the ICTY Appeals Chamber, have reached the conclusion that soldiers charged with participation in war crimes and crimes against humanity involving murder must not benefit from a complete defense of duress. Referring to the lack of a customary rule in international law about the recognition of duress in cases of murder as well as the unfavorable effects resulting from such a recognition. A deeper analysis reveals that the varying ethical and philosophical views of the majority and minority judges have had a decisive role in the recognition or rejection of the defense of duress in that case and the same varying moral and philosophical viewpoints may have an effect on the future judgments of the International Criminal Court in cases involving duress in murder. <br /> قضات اکثریت شعبه تجدید نظر دادگاه بینالمللی کیفری یوگسلاوی در رأی سال 1997 این دادگاه در قضیه اردموویچ با اشاره به عدم وجود قاعده عرفی خاصی در زمینه پذیرش اکراه در قتل در حقوق بینالملل و عواقب سوء ناشی از شناسایی این دفاع برای جامعه بینالمللی به این نتیجه رسیدهاند که سربازان متهم به مشارکت در جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت منجر به قتل نباید از دفاع کامل اکراه بهرهمند گردند. کنکاش بیشتر در این رأی نشان میدهد که دیدگاههای متفاوت اخلاقی و فلسفی قضات اکثریت و اقلیت در قبول یا رد دفاع اکراه متهم نقشی تعیین کننده داشتهاند و همین تفاوت دیدگاههای اخلاقی و فلسفی میتواند در آرای آینده دادگاه کیفری بینالمللی درباره اکراه در قتل نیز تأثیرگذار باشد.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-23287120160320The Analysis of Legal and Jurisprudencial Criminalization Basis of the Offense Taking Over a Public Serviceمبانی فقهی، حقوقی جرمانگاری تصدی بیش از یک شغل دولتی در حقوق ایران47721745FAفریدونجعفریاستادیار گروه حقوق دانشگاه بوعلی سینا همدان0000-0001-7261-5459محسنعباسی مقربکارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسیJournal Article20160711The offence of taking more than one governmental job is a crime against the state. In analyzing the jurisprudence basis, there is no direct forbiddance, but in spite of the general rule of EBAHA (permissible), it could be considered criminal, as “Tazir”, because of its harm on public and treasury regarding to the rule of no harm (La- Zarar). Also, in customary criminal law, with respect to the last resort principle (Ultima Ratio), its criminalization is justified based on the negative effects on public services, conflict of interests, corruption and undu influence. This criminal intervention results in protection of social and economic freedoms, preventing corruption, the rights of governmental organization clients, creating recruiting justice and fighting against perpetrators to prevent from major offences. There are some ambiguities on procedural and substantial standards of this offence regarding non intervention of Islamic researches and criminal lawyers on forbidding and criminalization of thatجرم تصدی بیش از یک شغل دولتی از جمله جرایم علیه دولت محسوب میشود. در بررسی مبانی فقهی، حکم و دلیل مستقیمی مبنی بر حرمت آن وجود ندارد، اما با وجود عموم و اطلاق اصل اباحه، با توجه به ضررهای وارده به مردم و خزانهی بیتالمال با استناد به قاعدهی لاضرر میتواند در زمرهی جرایم تعزیری بیاید. در حقوق عرفی نیز با لحاظ اصل کمینه مداخله کیفری، با توجه به وقفه در کار خدماترسانی عمومی، تعارض منافع، نفوذ ناروا و فساد اداری منجر به دخول در حوزة عدالت کیفری و تقریر یک قانون کیفری پیشگیرانه شدهاست. این مداخلهی کیفری باعث تأمین اهداف اصلی حقوق کیفری در حمایت از آزادیهای اقتصادی و اجتماعی و پیشگیری از فساد اداری و جرایم شدیدتر شدهاست. عدم ورود فقهاء و حقوقدانان کیفری در حوزة بایستههای جرمانگاری این تحریم و تجریم قانونی آن، باعث خلاء مداقه در معیارهای شکلی و ماهوی آن شدهاست.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-23287120160320Globalization of Terrorism and Mechanisms for Effective Protection of Its Victimsجهانی شدن تروریسم و راهکارهای حمایت مؤثر از بزه دیدگان آن73991751FAمحمودجلالیدانشیار گروه حقوق دانشگاه اصفهانزینب ساداتموسویکارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20160711 <br />In protection of victims of terrorism, the rule is to compensate the material and moral damages of the victims through the mechanisms provided for in the national legal systems including by the specific private institutions and State funds. Globalization of the phenomenon of terrorism is leading to globalization of the norms and mechanisms for protection of the victims. There are now a number of regional and international documents protecting victims in general and victims of the acts of terrorism in particular. For example, the 1983 European Convention on the Compensation of Victims of Violent Crimes, the 1985 GA Declaration of Basic Principles of Justice for Victims of Crime and Abuse of Power, the 2005 Basic Principles and Guidelines on the Right to a Remedy and Reparation for Victims of Gross Violations of International Human Rights Law and Serious Violations of International Humanitarian Law and the Statute of the International Criminal Court are of importance. They recognize the rights of the victims of terrorism to restitution, material and economic compensation, criminal protection, medical, psychological and psychiatric aids, police and security assistance and legal and cultural protections. However, more effective protective measures are required.در حمایت از بزه دیدگان جرایم تروریستی، اصل بر جبران خسارتهای مادی و معنوی قربانیان از طریق نهادهای حقوق داخلی همچون مراجع خاص و بودجه عمومی کشورهاست. امّا هنوز تعداد قابل توجهی از کشورها به دلایل گوناگون، مقررات حقوق بینالملل را به صورت کامل وارد حیطه کاربردی سیاست جنایی خود نکردهاند. به همین دلیل حمایت کافی از قربانیان بعمل نمیآید. با جهانی شدن تروریسم، حمایتهای موجود از بزهدیدگان جرایم تروریستی نیز لاجرم به سمت جهانی شدن توسعه مییابد. علاوه بر تلاشهای داخلی، در سطوح منطقهای و بینالمللی، کنوانسیون اروپایی پرداخت غرامت به بزه دیدگان جرمهای خشونت بار 1983، اعلامیه اصول بنیادین عدالت در مورد بزه دیدگان جرم و قربانیان سوء استفاده از قدرت 1985(قطعنامه شماره 40/34 مجمع عمومی)، اصول و رهنمودهای حق جبران برای بزه دیدگان نقضهای فاحش حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه 2005، اساسنامه دیوان بین المللی کیفری و برخی دیگر از اسناد بینالمللی عمدتاً به بیان حمایت مادی و اقتصادی از بزه دیدگان تروریسم، پذیرش حق جبران خسارت بزه دیده و نیز راهکارهای جبران پرداختهاند. علاوه بر حمایت مادی که در اسناد فوق مورد اشاره قرار گرفته، حمایتهای بین المللی همچون حمایت کیفری، پزشکی و روانپزشکی، پلیسی و امنیتی، قضایی و فرهنگی از بزه دیدگان تروریسم شکل گرفته است. با این حال، نیاز به حمایتهای موثر و بیشتر ضروری مینماید.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-23287120160320The Status of Plurality of Result in the Iranian Criminal Lawجایگاه تعدد نتیجه در حقوق کیفری ایران1011221754FAاحمدحاجی ده آبادیدانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0002-0291-4944امیرباقرزادگانکارشناس ارشد حقوق جزا و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ایرانمحمدمیرزاییدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه شیرازJournal Article20160711Plurality of crime <em>inter alia</em> is a general aggravated factor of the punishment, which divided into two material (committing several independent criminal behaviors) and constructive (committing one behavior with varied criminal titles) types. Additionally, the issue of plurality of result (committing one behavior with one or more criminal titles, albeit with varied results) is raised. Although, plurality of result can be called as an independent factor to aggravate punishment, along with material or constructive plurality, but many authors do not believe in the independence of this institution and consider it as a subset of constructive plurality. After years of legal gap, the Islamic Penal Code 1392 has addressed plurality of result and considered it as a subset of material plurality. Obviously, given that the amount of aggravation in material plurality is more than constructive plurality, it is highly important to elucidate the basics of the lawmaker’s approach, along with analyzing and describing of the institution itself; it is what the present paper attempts to address.تعدد جرم از جمله عوامل عام مشددهی مجازات است که خود به دو قسم مادی (ارتکاب چند رفتار مجرمانه مستقل) و معنوی (ارتکاب یک رفتار دارای عناوین مجرمانه متعدد) تقسیم میشود. در کنار این دو، موضوع تعدد نتیجه (ارتکاب یک رفتار دارای یک یا چند عنوان مجرمانه ولی با نتایج متعدد) مطرح میشود. گرچه میتوان از تعدد نتیجه به عنوان عامل مستقلی برای تشدید مجازات در کنار تعدد مادی و معنوی، نام برد، اما بسیاری اعتقاد به استقلال این نهاد ندارند و آن را زیر مجموعة تعدد معنوی میدانند. پس از سالها خلأ قانونی، قانون مجازات اسلامی 1392 ضمن یادکرد این نهاد، آن را زیرمجموعة تعدد مادی دانسته است. بدیهی است با توجه به این که مقدار تشدید در تعدد مادی بیش از تعدد معنوی است، تبیین مبانی این رویکرد قانونگذار به همراه تحلیل و توصیف اصل این نهاد، اهمیت به سزایی دارد؛ امری که این مقاله متکفل آن است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-23287120160320Legislative Evolution of Rehabilitation in Iranian Penal Lawتحولات تقنینی اعاده حیثیت در حقوق کیفری ایران1231391755FAعباسسلمانپورعضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه گیلانحسنکاظمیکارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه آزاد چالوسJournal Article20160711Rehabilitation is a criminal establishment of the legislator which ordains to facilitate the socialization of convicts so that the legal possibility for re-utilization of social rights of convicts to be provided. This establishment has certain conditions that have been changed in various legislative stages and the last stage of change was adopted in the Islamic Penal Code of 1392. In recent act, some social rights are permanently deprived from convicts, which seem to be in conflict with the desired purpose of rehabilitation. Investigation of the evolution of legislation in Iran regarding the circumstances and consequences of the rehabilitation is the subject of this study.اعاده حیثیت، تاسیس جزایی است که مقنن برای تسهیل جامعهپذیری محکومین، تدبیر و مقرر نموده تا امکان قانونی برای بهرهمندی مجدد از حقوق اجتماعی برای آنها فراهم آید. این تأسیس، دارای شرایطی است که در مقاطع گوناگون قانونگذاری دست خوش تغییرات بوده و آخرین مراتب تغییر در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 اعمال گردیده است. در قانون اخیر، برخی حقوق اجتماعی به طور دائم از محکومین، سلب گردیده که به نظر میرسد این امر، با هدف مورد نظر در اعاده حیثیت، در تضاد باشد. بررسی سیر تحولات تقنینی ایران در خصوص شرایط و آثار نهاد «اعاده حیثیت»، موضوع پژوهش حاضر است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-23287120160320The Principle of Separation of Prosecutor Apart from Investigating Judgeاصل تفکیک مقام تعقیب از مقام تحقیق در حقوق ایران1411631756FAابوالحسنشاکریدانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندرانرضاهادی زادهدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه مازندرانJournal Article20160711This essay considers the principle of separation of prosecutor from investigating judge in criminal procedure.in Iranian penal code 2013/1392, assignment of investigating official apart from prosecutor indicates accepting the principal. This refers to the independence of investigating official in his duties and non-interference of him in prosecution. However the purpose of separation is not absolute. Administering and necessary teaching and request completion of investigation is not contrary to the principle. Moreover in some exceptional cases, the principle can be excluded necessarily and immediately. Positive step of penal procedure is that investigating by prosecutor is subjected to shortage of investigating official. In addition to, the other favorable changes are explicit expression in cases such as impossibility to returning the case referred to the investigating judge, the need for referring in exceptional circumstances that the investigating judge starts the investigation directly. However some cases of violation of this principle can be found in law of Iran. For example, it can't be said the principle is being observed when unchaste behavior is raised directly in the court.نوشتار حاضر به بررسی میزان پایبندی آیین دادرسی کیفری ایران به اصل تفکیک مقام تعقیب از مقام تحقیق پرداخته است. در قانون آیین دادرسی کیفری (1392)، واگذاری انجام تحقیقات و اقدامات تعقیبی به ترتیب به بازپرس و دادستان، مبین پذیرش تفکیک مقام تعقیب از مقام تحقیق است که از یک سو به استقلال مقام تحقیق در انجام تحقیقات و از سوی دیگر به عدم مداخله او در تعقیب اشاره دارد. با این حال مقصود از تفکیک مقام تعقیب از مقام تحقیق، تفکیک و استقلال مطلق نمیباشد؛ نظارت و ارائه تعلیمات لازم و تقاضای رفع نقص را نباید مغایر با اصل تفکیک مقام تعقیب از مقام تحقیق دانست. همچنین در برخی موارد استثنائی، ضرورت و فوریت میطلبد که این اصل مورد استثنا قرار گیرد. گام مثبت قانون آیین دادرسی کیفری آن است که انجام تحقیقات توسط دادستان منوط به کمبود بازپرس شده است. همچنین تصریح به مواردی نظیر عدم امکان استرداد پرونده ارجاع شده به بازپرس و لزوم ارجاع در صورتی که بازپرس تحقیقات را راساً شروع نماید از دیگر تغییرات مثبت این قانون است. تغییرات قانون مذکور، آیین دادرسی کیفری ایران را با اصل تفکیک مقام تعقیب از مقام تحقیق هماهنگتر نموده است؛ لیکن مواردی از نقض این اصل در قانون مشاهده میشود و نمیتوان گفت تفکیک مقام تعقیب از مقام تحقیق به طور کامل مورد پذیرش قرار گرفته است؛ برای نمونه، اینکه در جرائم منافی عفت، پرونده به طور مستقیم در دادگاه مطرح میشود به معنای نقض تفکیک مقام تعقیب از مقام تحقیق است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-23287120160320Setting Fine Criteria for Legal Entities in the Penal Systems of the United Kingdom, the United States and Iranمعیارهای تعیین جزای نقدی اشخاص حقوقی در نظام کیفری ایران، آمریکا و انگلستان1651901757FAمحسنشریفیاستادیار گروه حقوق دانشگاه طبرستانمحمدجعفرحبیب زادهاستاد حقوق کیفری دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-0024-3507Journal Article20160711Criminal liability of the legal person in term of capacity to bear the penal consequences of the criminal behavior makes it possible to assume them as the subject of criminal law, including fines proportionate to the crimes' nature. Fine is justified when criminal law goals are met and realized. The criminal systems have adopted and attempted various strategies for this purpose. Following the practice of the French panel law, the Iranian lawmaker has adopted the strategy of making the fines 3 to 6 times or 2 to 4 times for legal persons, concerning the cyber-crimes and other crimes, respectively. The United States criminal law applies five stages to determine guilt score and risk degree; and specifies the related punishments for the legal persons. In the UK, a modern method has been used to improve the fine deterrence effect for the legal persons, specifically for the major crimes such as murder. The method emphasizes on reducing some percent of the criminals' real income, whose details would be discussed in this paper. The ultimate purpose of comparing the countries' legal systems is to specify the Iranian penal system's deficiencies concerning the topics of the discussion and providing solutions to overcome them. <br /> مسؤولیت کیفری اشخاص حقوقی در معنای اهلیت آنها به تحمل تبعات جزایی رفتار مجرمانه، اشخاص مزبور را به جرگة تابعان حقوق کیفری وارد، و آماج پاسخهای کیفری متناسب با ماهیتشان، از جمله جزای نقدی قرار میدهد. جزای نقدی نیز زمانی موجه مینماید که هدفهای حقوق کیفری خاصه، پیامدگرایی را تأمین، و به منصة ظهور رساند. نظامهای کیفری برای تحقق این مهم، رَهیافتهای گوناگونی را برگزیده و به بوتهی آزمایش بردهاند. قانونگذار ایران با تأسی از رویهی نظام کیفری فرانسه، راهبردِ سه تا شش برابر کردن و نیز دو تا چهار برابر نمودن جزای نقدی قابل اِعمال بر اشخاص حقوقی- به ترتیب در قبال جرایم رایانهای و سایر جرایم- را اتخاذ کرده است. نظام کیفری آمریکا با اتکا به اصول راهنمای کیفرِ کمیسیون تعیین کیفر ایالات متحده، از رَهگذر مرحلههای پنجگانه- که مورد تدقیق این نوشتار قرار خواهند گرفت- نمرة مجرمیت و درجة خطر رفتار شخص حقوقی را تعیین، و مجازات آن را مشخص مینماید. درانگلستان، شیوة نوین بهخدمت گرفته شده برای ارتقای سطح بازدارندگی جریمة اشخاص حقوقی، خاصه در قبال جرایم مهمی چون قتل، کسر درصدی از درآمد واقعی آنهاست که بیان جرئیات آن برعهدة این تحقیق خواهد بود. غایتِ این مقایسه، مشخص نمودن نارساییهای نظام کیفری ایران در این زمینه و ارایة راهکارهای فروگشا بهمنظور رفع آنها است.دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-23287120160320A Comparative Study of International Convention Against Financial Corruption and the Act of Health Promotion of Administrative and Fighting against Corruptionبررسی تطبیقی کنوانسیون بینالمللی مبارزه با فساد مالی و قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد1912151758FAمحمدرضانظری نژاداستادیار گروه حقوق دانشگاه گیلان0000-0003-0832-490Xخشایاراسفندیاری فردانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه مفید قمJournal Article20160711Nowadays, fighting against financial corruption has been attended by many countries that lead the countries to international cooperation and fighting with it in internal aspects. One of the most important international documents in fighting against corruption is the convention against corruption (Merida) that has got many members. On the other hand, the most important legal document in internal arena is ‘Administrative Health promotion and anti-corroption Act. This paper aims to conduct a comparative investigation on ‘Merida Convention’ and ‘Administrative Health promotion and anti-corroption Act, revealing that the rule is influenced by the aforementioned convention in many fields. It is clear that overlooking the preconditions of fighting against administrative corruption including the streg then of civil societies, freedom of media, making the government and smaller bureaucracy cannot be done in line with codification of rulesامروزه مبارزه با فساد مالی مورد توجه کشورها قرار گرفته، به طوریکه کشورها را به سمت همکاری بینالمللی و مبارزه با فساد در عرصه داخلی هدایت کرده است. یکی از مهمترین اسناد بینالمللی در مبارزه با فساد، کنوانسیون مبارزه با فساد (مریدا) و از طرفی مهمترین سند قانونی در عرصه داخلی «قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» است. این نوشتار ناظر به بررسی تطبیقی کنوانسیون مریدا و قانون ارتقای سلامت نظام اداری است که مبین تأثیرپذیری این قانون از کنوانسیون مذکور در زمینههای مختلف است. واضح است که به موازات تدوین قانون نمیتوان از پیششرطهای مقابله با فساد اداری از جمله تقویت نهادهای مدنی، آزادیهای رسانهای و نیز کوچککردن دولت و نظام اداری چشمپوشی کرد. <br /> دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-23287120160320-فایل پی دی اف شماره 13 مجله12152285FAJournal Article20170624--