دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232811220201221Drunkenness as a Waiver of Criminal Responsibility; Unjustified Ambiguity in Legislative Criminal Policy with Emphasis on Jurisprudenceمستی به مثابه رافع مسئولیت کیفری؛ ابهام ناموجه در سیاست جنایی تقنینی با تاکید بر فقه727453310.22124/jol.2020.15846.1872FAاردوانارژنگدانشیار گروه فقه و حقوق دانشگاه میبد0000-0002-3799-610Xمحمدحسینشاکردانشجوی دکتری حقوق جزا دانشگاه میبدJournal Article20200227Punishment is imposed on a person whose appropriateness exists and whose obstacles are missing. Drunkenness, unanimously and concisely prevents (removes) criminal responsibility. It was expected that the legislature, based on jurisprudence, would express all the flaws of this supremacy. In the legislative criminal of Iran, the classification of drunkenness into different types and the differences of the rulings of some of them in each of the chapters and also determining the relevant sentence have not been given due attention. Some legislative ambiguities are due to the unreasonable repetition of rulings in a subject with different expressions, which is due to non-observance of formal cases and leads to different interpretations.The other part is defective or concise. The relationship between drunkenness and committing certain crimes and determining a single criterion, including cases of defects, as well as the sentence of ta'zir without determining its reference, is one of ambiguous if the crime is considered unintentional.کیفر بر شخصی تحمیل میشود که مقتضیِ آن، موجود باشد و موانع آن، مفقود. مستی، اجماعاً و اجمالاً مانع (رافع) مسئولیت کیفری است. انتظار میرفت که قانونگذار با ابتنای بر فقه (منبع اصلی تقنیین)، تمام شقوق این رافعیت را بیان مینمود. در سیاست جنایی تقنینی کشور ما دستهبندی مستی به انواع مختلف تعمدی، آگاهانه، اتفاقی، مزمن و اضطراری و اختلاف احکام برخی از آنها در هر یک از ابواب حدود، قصاص، دیات و تعزیرات و نیز تعیین حکم مربوط، مورد توجه شایسته قرار نگرفته است.برخی از ابهامات تقنینی به دلیل تکرار بیسبب احکام در یک موضوع با عبارات مختلف که ناشی از عدم رعایت موارد شکلی بوده و موجب برداشتهای متفاوت است. پارهای دیگر از جهت نقص یا اجمال است. رابطه مستی و ارتکاب جرایم حدی و تعیین ملاک واحد، از جمله موارد نقص و نیز حکم به تعزیر بدون تعیین مرجع آن در صورت غیرعمدی شمردن جرم از موارد ابهام است.https://jol.guilan.ac.ir/article_4533_011370caf13640327ca9613a5704c138.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232811220201221The Crime of Agricultural Land Use Change Surrounded by Compassionate Approaches toward Minor Offensesجرم تغییر کاربری اراضی کشاورزی، در محاصره رویکرد ارفاقی به جرایم سبک2951453110.22124/jol.2020.16063.1891FAمیناافضلیاندانشجوی دکترای حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانهوشنگشامبیاتیاستادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.ایرانباقرشاملودانشیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000000298081738Journal Article20200325Although the conformity of agricultural land use change crime with grade seven criminal offenses has accelerated the process of dealing with the offenders through direct proceeding of trial in the court, it has imposed a sort of compassionate criminal policy against the objectives set by the law on the preservation of agricultural lands and gardens. An examination of judgments of sentencing passed on this crime along with a focus on such compassionate items as the passage of time for prosecution and execution, mitigation of punishment, postponement of sentencing and suspension of punishment, indicate that criminal protection of agricultural lands, in spite of its high expenses, has resulted in a sort of practical decriminalization. Due to the necessity of agricultural land use preservation, the establishment of restrictive regulations concerning the application of compassionate items, the enforcement of executive mechanisms for the demolition of buildings as well as the establishment of judicial-criminal differential policy are among the strategies recommended to mitigate the consequences of classifying this crime in the category of minor offenses.
مطابقت جرم تغییر کاربری اراضی کشاورزی، با جرایم تعزیری درجه هفت، اگرچه با تجویز رسیدگی مستقیم در دادگاه، موجب تسریع در برخورد با مرتکبین شده، اما نوعی سیاست کیفری ارفاقی را برخلاف اهداف وضع قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها، تحمیل نموده است. بررسی دادنامههای صادره درخصوص این جرم، با تمرکز بر نهادهای ارفاقی، از قبیل مرور زمان تعقیب و اجرا، تخفیف مجازات، تعویق صدور حکم و تعلیق اجرای مجازات، نشان میدهد که حمایت کیفری از اراضی کشاورزی، باوجود صرف هزینه فراوان، نوعی جرمزدایی عملی را درپی داشته است. نظر به ضرورت حفظ کاربری کشاورزی، وضع مقررات محدودکننده درخصوص اعمال نهادهای ارفاقی، تقویت سازوکارهای اجرایی ضمانتاجرای قلع و قمع بنا و سیاست جنایی قضایی افتراقی از جمله راهکارهایی است که به منظور تعدیل تبعات ناشی از قرار گرفتن این جرم در ردیف جرایم سبک، پیشنهاد میشود.https://jol.guilan.ac.ir/article_4531_26700ea2f857750efbe53ba75de029b5.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232811220201221The Criminological Doctrines and Criminal Policy Models
in Animal Castle Novelنگاهی به آموزه های جرم شناختی و مدل های سیاست جنایی در رمان مزرعه حیوانات5382454010.22124/jol.2020.13272.1708FAجمالبیگیدانشیار گروه آموزشی حقوق جزا و جرمشناسی، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران.0000-0002-2379-2309ایرجنگهداردانشجوی دکتری تخصصی حقوق جزا و جرمشناسی، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران.Journal Article20190523Orwell wrote the novel Animal Castle with a critical approach in a symbolic form of animal language against the totalitarian system and with a humanistic social style. The purpose of this paper is to study interdisciplinary novels based on criminal policy models and Criminological Doctrines. The present paper is based on a descriptive and analytical methom, with a review of the novel based on library sources. The findings based on the analysis of the novel's content show that this nostalgic novel tells the story of the formation of a revolution and the transformation of rebellion into power and shows the stupidity of the masses and the emptiness of the promise of socialism to the proletariat, ie equality and the end of authoritarian oppression. With a view consistent with the Marxist criminological view, Orwell presents the models of authoritarian and totalitarian criminal policy in the form of a story consistent with the totalitarian rule of socialist societies.رمان مزرعه حیوانات را اورول با رویکردی انتقادی در قالبی نمادین از زبان حیوانات علیه نظام توتالیتر و با نحله اجتماعی انسانگرایانه نگاشته است. هدف این مقاله، مطالعه میان رشتهای رمان بر پایه مدلهای سیاست جنایی و آموزههای جرمشناختی است. مقاله حاضر بر اساس روش توصیفی و تحلیلی و با مرور رمان و بر پایه منابع کتابخانهای نگاشته شده است. یافتههای مبتنی بر تحلیل محتوای رمان مبین آن است که این رمان نوستالژیک حکایت شکلگیری یک انقلاب و تبدیل عصیان به قدرت و نمایانگر بلاهت توده و پوشالی بودن وعده سوسیالیسم به طبقه پرولتاریا یعنی برابری و پایان ظلم اقتدارگرایان است. اورول با دیدگاهی منطبق بر دیدگاه جرمشناختی مارکسیستی، مدلهای سیاست جنایی اتوریتر و توتالیتر را در قالب داستانی منطبق با حاکمیت تمامیتخواه جوامع سوسیالیستی ارائه نموده است.https://jol.guilan.ac.ir/article_4540_782aaf8aba5a1388eaf58701e0dceb57.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232811220201221International Criminal Court and Gravity Criteria; From Theoretical Challenges to Practical Problemsدیوان کیفری بین المللی و معیار شدت مندی؛ از چالش های نظری تا اشکالات عملی83103453210.22124/jol.2020.15958.1881FAزهراساعدیاستادیار دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی؛ گروه حقوق دانشگاه شهید چمران اهوازآزادهصادقیاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندرانJournal Article20200309One of the important mechanisms for the admissibility of a situation or case in the ICC is the criterion of gravity contained in Article 17 (1) (d) of the Rome Statute. The lack of definition of this criterion in statute has caused institutions of the court to publish factors for its explanation and remove its ambiguity. But this criterion has its own theoretical challenges that make it difficult to achieve the goals of the Court. In applying it, also some inconsistencies can be seen and sometimes expediency overrides justice. In this study, theoretical challenges and practical problems are discussed. The research findings show that in the application of this criterion, a single approach has not been used and there is disagreement among the institutions of court in explaining it. This has led to decisions in which there are fundamental doubts about their fairness, and challenges the legitimacy of the Court <br /> یکی از مکانیزمهای مهم برای قابل پذیرش بودن یک وضعیت یا قضیه در دیوان کیفری بینالمللی، معیار شدت مندرج در ماده 17(1)(د) اساسنامة رم است. عدم تعریف این معیار در اساسنامه باعث شده است که نهادهای دیوان مؤلفههایی برای تشریح آن منتشر نمایند و ابهام آن را بردارند. اما این معیار، در خود چالشهای نظری دارد که نیل به اهداف دیوان را با دشواری مواجه مینماید. در کاربست این معیار نیز برخی ناهماهنگیها دیده میشود و گاهی مصلحت بر عدالت تغلیب مییابد. در این پژوهه، به چالشهای نظری و اشکالات عملی این معیار پرداخته شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در کاربست معیار شدتمندی، رویکرد واحدی اتخاذ نشده است و میان نهادهای دیوان در تشریح این معیار اختلاف نظر وجود دارد. این مساله باعث اتخاذ تصمیماتی شده است که در عادلانه بودن آنها تردیدهای اساسی وجود دارد و مشروعیت دیوان را با چالش مواجه میسازد.https://jol.guilan.ac.ir/article_4532_a00f95f7616ae8f4a95588a8cd136429.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232811220201221Analysis of Criminological Foundations of Criminal Responsibilityواکاوی مبانی جرم شناختی مسئولیت کیفری دولت105129453710.22124/jol.2020.15065.1813FAسالارصادقیدانشجوی دکتری تخصصی حقوق کیفری و جرمشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.رضافانیاستادیار گروه حقوق، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.حسنموثقیدانشیار گروه حقوق، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.Journal Article20191130States, as the main actors in the international arena, are the guarantors of order and security, but sometimes they may commit crimes and cause insecurity and disorder. Nevertheless, despite the efforts of the International Law Commission, today, the criminal responsibility of states, in terms of domestic international law has not been accepted and this causes impunity of state crimes. Given this vacuum, it is possible to use some criminological approaches to determine the criminal responsibility of states as legal persons. Preventing labeling against citizens, preventing human rights violations, preventing harm to people, protecting victims and the right of people to cope with criminal states are the criminological foundations of this issue that the present article by analyzing these foundations, concludes that today in accordance with these principles, the international community must recognize the criminal responsibility of states so that international or regional judicial bodies can administer justice about criminal states.دولتها با اینکه ضامن نظم و امنیت هستند اما گاه ممکن است مرتکب جرم شده و موجب ناامنی و بینظمی شوند. باوجود تلاشهای کمیسیون حقوق بینالملل، مسئولیت کیفری دولتها از منظر حقوق داخلی و حقوق بینالملل پذیرفته نشده است و این موجب بی کیفرمانی جرایم دولتی می شود. باتوجه به این خلا، می توان با استفاده از برخی رویکردهای جرم شناختی، برای مسئولیت کیفری دولت ها به عنوان شخص حقوقی، تعدادی مبنا تعیین کرد. جلوگیری از برچسب زنی بر شهروندان، جلوگیری از نقض حقوق بشر، جلوگیری از ورود آسیب بر مردم، حمایت از بزه دیدگان و حق مقابله مردم با دولت های مجرم، مبانی جرم شناختی این مساله هستند که مقاله حاضر با واکاوی این مبانی به این نتیجه می رسد که امروزه مطابق با این مبانی، جامعه جهانی باید مسئولیت کیفری دولت ها را به رسمیت بشناسد تا نهادهای قضایی بینالمللی یا منطقهای عدالت را در مورد دولتهای مجرم اجرا نمایند.
<strong> </strong>https://jol.guilan.ac.ir/article_4537_f33e21d46372dd829d27f411c99c889e.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232811220201221The Effect of Social and Individual Variables on the Degree of Punitiveness of Public Opinion (A Field Study in three cities of Tehran, Mashhad and Qom)تأثیر متغیرهای اجتماعی و فردی بر میزان کیفرگرایی افکار عمومی (مطالعه میدانی در سه شهر تهران، مشهد و قم)131165454110.22124/jol.2020.12688.1667FAعلیصفاریدانشیار حقوق کیفری و جرمشناسی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران.راضیهصابریدانش آموخته دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهرانسید محمد جوادساداتیاستادیار حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه فردوسی مشهد0000000318949719زینبلکیدانش آموخته دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهرانJournal Article20190309The phenomenon of punitiveness of public opinion is complex and influential on policy making, which derives from varying factors. The rate and factors of this phenomenon are not the same everywhere and among individuals depending on complicated interaction between different influential factors. The purpose of this article is to investigate the effect of four variables on the phenomenon, namely knowledge, sex, religious beliefs and education in three cities of Tehran, Mashhad and Qom on three crimes of rape, embezzlement and establishment or membership of pyramid companies. The present study was conducted using a survey method. The study population included all people 18 years and older in three cities of Tehran, Mashhad and Qom. Were selected 180 of them as the research sample using the available sampling method. The descriptive statistics method was used to describe the data and the chi-square correlation test was used to test the questions.Findings showed that there is no significant relationship between awareness and gender variables with the tendency to punitiveness. The level of education variable also proved to have a significant relationship with the degree of punitiveness only in the case of the crime of rape. Regarding the city variable and its effect on the tendency to punitiveness, a significant relationship was found only in the crime of rape. The findings of the present study emphasize the importance of using criminal experts in legislation for various crimes, as well as the need to inform public opinion about the nature and social effects of various crimes and their punishment.تمایل افکار عمومی به کیفر بزهکاران، بهویژه کیفرهای شدید، پدیدهای پیچیده و مؤثر بر سیاستگذاریهای کلان میباشد که از عوامل متعددی ناشی میشود. میزان و عوامل این پدیده در هر شهر یا حتی منطقهای متفاوت و در همة افراد یکسان نیست و به تعاملات پیچیدة میان عوامل مختلف تأثیرگذار بر آنها بستگی دارد. هدف این نوشتار بررسی تأثیر چهار متغیر اجتماعی و فردی، یعنی تأثیر آگاهی نسبت به جرایم مورد بحث در این مقاله و آثار زیانبار آنها، تأثیر جنس، تأثیر باورهای مذهبی بسته به نوع شهر و تحصیلات در سه شهر تهران، مشهد و قم بر میزان تمایل افکار عمومی به کیفرگرایی در سه جرم تجاوز به عنف، اختلاس و تأسیس یا عضویت در شرکتهای هرمی است. پژوهش حاضر، در سال 1393 با استفاده از روش پیمایشی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه افراد 18 سال به بالا در سه شهر تهران، مشهد و قم بودند که 180 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای توصیف دادهها از روش آمار توصیفی میانگین و برای آزمون سوالات از آزمون همبستگی خیدو استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین متغیرهای آگاهی و جنسیت با میزان تمایل به کیفرگرایی رابطه معنادار وجود ندارد. متغیر سطح تحصیلات هم تنها در مورد جرم تجاوز به عنف، وجود یک رابطه معنادار با میزان کیفرگرایی را به اثبات رساند. در خصوص متغیر شهر و تأثیر آن بر میزان تمایل به کیفرگرایی نیز، تنها در جرم تجاوز به عنف رابطه معنادار بهدست آمد. یافتههای پژوهش حاضر، اهمیت استفاده از نیروهای متخصص در امر کیفرشناسی هنگام قانونگذاری و وضع مجازات برای جرایم مختلف و همچنین ضرورت آگاه نمودن افکار عمومی در مورد ماهیت و آثار واقعی و اجتماعی جرایم مختلف و کیفر آنها را مورد تأکید قرار میدهد.https://jol.guilan.ac.ir/article_4541_26a120967d68e5bdd986786c38e508ef.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232811220201221Criminal Responsibility for Professional Private Institutionsمسئولیت کیفری مؤسسات خصوصی حرفه ای عهده دار مأموریت عمومی167193453410.22124/jol.2020.15224.1827FAافشینعبداللهیاستادیار گروه حقوق دانشکده علوم انسانی دانشگاه کردستان0000-0002-1688-1952Journal Article20191218Legal entities are divided into two categories: public and private. The Islamic Penal Code according to it, in materials 20 and 143 somewhat describes the punishment and the extent of their criminal responsibility, While these institutions have a distinct personality from government agencies and legal entities. On this basis, this research is descriptive-analytical and studies the nature of these persons, the criminal responsibility and how to apply each of the penalties in Article 20 of the Islamic Penal Code. At the end it was concluded that professional private institutions have not characteristics of government agencies and legal entities, rather, they are intermediary and they should be considered a new entity. Therefore, legislators should be exempt from punishment in cases of public mission, and in other cases specifying the penalties applicable is necessary.
بهطور کلی اشخاص حقوقی را به دو دستة حقوق عمومی و خصوصی تقسیم کردهاند که قانون مجازات اسلامی با توجه به آن، در مواد 20 و 143 تا حدودی به تشریح نحوه مجازات و مسئولیت کیفری این اشخاص پرداخته است. اما در قوانین مربوطه به ماهیت و مسئولیت کیفری مؤسسات خصوصی حرفهای اشارهای نشده است، در حالی که این مؤسسات، شخصیتی مجزا از اشخاص حقوق عمومی و حقوق خصوصی دارند. بر این مبنا، این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی ضمن پرداختن به ماهیت این اشخاص، مسئولیت کیفری و نحوۀ اعمال هر یک از مجازاتهای ماده 20 ق.م.ا مصوب 1392 را تشریح کرده است. در پایان این نتیجه حاصل شد که مؤسسات خصوصی حرفهای ویژگیهای هیچ یک از اشخاص حقوق عمومی و خصوصی را ندارند، بلکه حالت بینابینی دارند که لازم است قانونگذار در موارد مأموریت عمومی آنها را از مجازات معاف و در سایر موارد، مجازاتهای قابل اعمال را مشخص نماید.https://jol.guilan.ac.ir/article_4534_66c5f239b45703941b7cd44ce627bf17.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232811220201221Feasibility of Expanding Criminalization of Offences against Trade Secrets in Iranian Lawامکان سنجی توسعه جرم انگاری اقدام علیه اسرار تجاری در نظام حقوقی ایران195220453910.22124/jol.2020.14530.1778FAمحسنقجاونددانش آموخته دکتری رشته حقوق دانشگاه اصفهانJournal Article20190925Trade secrets has been called to any informations with actuall or potential economic or competitive value that not be known for people and not be accessable by legal ways and the legal holder has protected their secrecy reasonably. Demonstration of economic value of trade secrets has convinced Iranian legislator to criminalize the illegal actions against them. Nonetheless, criminal protection has limited to particular scope such as electronic trade secrets and stock market information. In this article, upon conceptual analysis approach, we try to answer to this question that can we consider offences against trade secrets as a case of offences against property and use ancient crimes such as theft and abuse of confidence in order to protection of them.اسرار تجاری به هر گونه اطلاعات دارای ارزش اقتصادی یا رقابتی مستقل بالقوه یا بالفعل که برای عموم ناشناخته مانده و از طرق قانونی قابل دستیابی یا احراز نبوده و دارنده قانونی، تدابیر متعارفی را برای حفظ محرمانگی آنها ترتیب داده باشد، اطلاق میگردد. ارزش اقتصادی اسرار تجاری، قانونگذار را بر آن داشته است که به منظور حمایت از حقوق دارندگان اسرار تجاری، نسبت به جرمانگاری اقدامات علیه آن اقدام نماید. لیکن، حمایت کیفری مذکور، محدود به حوزههایی همچون اسرار تجاری الکترونیکی و بازار اوراق بهادار بوده و از عمومیت لازم برخوردار نمیباشد. در نوشتار حاضر با تکیه بر روش تحلیل محتوا به این پرسش پاسخ داده شده است که آیا میتوان با تلقی جرایم علیه اسرار تجاری بهعنوان مصداقی از جرایم علیه اموال و مالکیت، جرایم سنتی همچون سرقت و خیانت در امانت را مطرح نموده و در حمایت از اسرار تجاری مورد استفاده قرار داد.https://jol.guilan.ac.ir/article_4539_271e08e3d41c9951d6a1fa2851751636.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232811220201221Article 167 of the Constitution and the Feasibility of Issuing a Verdict Based on an Easier Fatwaاصل 167 قانون اساسی و امکانسنجی صدور حکم براساس فتوای اخف221241453610.22124/jol.2020.15106.1817FAعلیمحمدیاناستادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه بزرگمهر قائناتJournal Article20191204One of the challenging principles of the constitution is Article 167, which leaves judges free to refer to jurisprudence, assuming that the issue is not ruled in law. Apart from the dialogues that have always taken place between the opponents and the proponents of referring to jurisprudence in criminal matters, the present article seeks to institutionalize this principle and provide a model to be the basis for the action of courts of justice in criminal matters and prevent the possibility of judicial dispersal. This model obliges judges to search for jurisprudential opinions and issue rulings based on easier fatwas. This theory is based on some of the religious teachings and is in complete agreement with the Shari'a on the issue of dima' ( human life); In addition, due to the fact that most judges are not Mujtahids nowadays, accepting this view will prevent possible errors and at the same time will ensure the rights of the accused to the maximum.یکی از اصول چالشبرانگیز قانون اساسی، اصل 167 آن است که دست قضات را برای رجوع به فقه، در فرض نیافتن حکم مسئله در قوانین موضوعه باز گذاشته است. نوشتار حاضر فارغ از گفتگوهایی که همواره بین مخالفان و موافقان رجوع به فقه در مسائل کیفری شکل گرفته است، درصدد است به نهادینه کردن اصل مزبور پرداخته و الگویی را در این زمینه ارائه دهد تا مبنای عمل محاکم دادگستری در جزائیات قرار گرفته و از تشتت احتمالی آرای قضایی جلوگیری نماید. الگوی مدنظر نگارنده تکلیف قضات به جستجو در آرای فقهی و صدور حکم براساس فتوای حاوی کیفر خفیفتر در پروندههای کیفری است. این نظریه مستظهر به پارهای از آموزههای شرعی بوده و ملائمت تامی با دأب شارع مقدس در مسئله دماء و نفوس دارد؛ افزون بر اینکه با عنایت به مأذون بودن غالب قضات در روزگار کنونی و عدم تخصص کافی ایشان در رجوع به منابع اصیل فقهی، پذیرش دیدگاه مزبور از بروز خطاهای احتمالی توسط نظام قضایی جلوگیری کرده و در عینحال حقوق متهمان را نیز به نحو حداکثری تأمین خواهد نمود.https://jol.guilan.ac.ir/article_4536_6fa923265cde1cfd54f5492709a8e66e.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232811220201221A Reflection on the Feasibility of Applying the International Criminal Court’s Jurisdiction over Environmental Crimesتأملی در امکانسنجی اعمال صلاحیت دیوان بینالمللی کیفری نسبت به جرایم زیستمحیطی243270453810.22124/jol.2020.14805.1797FAهیبت اللهنژندی منشاستادیار گروه حقوق عمومی و بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیسید علیحسینی آزاددانشجوی دکتری حقوق بینالملل دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-9154-1536مجیدزحمتکشدانشآموخته دکتری تخصصی رشته حقوق بینالملل دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20191022International Criminal Court based on its statute has a specific subject-matter jurisdiction over the four core international crimes; these are the most serious crimes of concern to the international community as a whole. The environmental crimes are not among those four titles. The main question in this article is whether ICC is able to apply jurisdiction over the environmental crimes. Environmental crimes have common criteria of crimes under ICC’s jurisdiction such as gravity and international nature. So, those crimes may be considered by ICC under the Rome Statute. Although, in the current legal order there is no hope of amendment to the statute and inclusion of new crime of ecocide in subject-matter jurisdiction. Current system of statute has enough capability and capacity to cover environmental crimes under any crime of genocide, war crimes and specially, crimes against humanity.
دیوان بینالمللی کیفری به موجب اساسنامه خود صلاحیت موضوعی مشخصی نسبت به چهار جنایت اصلی بینالمللی دارد. این جنایات، مهمترین جنایاتی هستند که نگرانی عمدة جامعة جهانی میباشند. جرایم زیستمحیطی در میان این چهار عنوان وجود ندارد. بنابراین پرسش این مقاله این است که آیا دیوان بینالمللی کیفری میتواند به اعمال صلاحیت نسبت به جرایم زیستمحیطی بپردازد. جرایم زیستمحیطی بهطور کلی از شرایط عمومی که لازمة جنایات تحت صلاحیت دیوان است، مانند شدید بودن و بینالمللی بودن، برخوردارند و از اینرو در قالب اساسنامه نیز میتوانند تحت بررسی قرار گیرند. هرچند، در نظم حقوقی بینالمللی فعلی، امید چندانی به اصلاح اساسنامه و درج عنوان مجرمانة جدیدی تحت نام جنایت زیستمحیطی وجود ندارد، اما مقررات فعلی اساسنامه به قدر کفایت از گنجایش و ظرفیت لازم برای شمول بر جرایم زیستمحیطی تحت هر یک از سه عنوان ژنوسید، جنایات جنگی و بخصوص، جنایت علیه بشریت برخوردار است.https://jol.guilan.ac.ir/article_4538_83c2bff4a80190aa647de769e319c261.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232811220201221Tendency to Crime Commitment in Patrons to Hookah and Coffee Houses and Creation of Crime Opportunity: A Case Study of Izeh in yers 1397-1398گرایش به ارتکاب جرم در مراجعه کنندگان به قلیانسراها و قهوه خانه ها و ایجاد فرصت جرم: مطالعه موردی شهرستان ایذه ۱۳۹۷-۱۳۹۸271296453510.22124/jol.2020.16280.1899FAمرجاننگهیاستادیار گروه حقوق، دانشگاه پیام نورحسینقریشوندیکارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسیJournal Article20200416Environmental factors and demographic characteristics of thr hookah bares and coffee houses affect the commission of crimes by creating motivation and intention. The purpose of this study is to examine the crime tendency and crime opportunity of patrons to hookah and coffee houses. Two hundred patron men were chosen as the final sample size through a random sampling A Researcher-made questionnaire with 76%validity approved by experts and good reliabilit .According to the findings , of this research the continuous presence of young people without employment and income and release from family constraints in hookah bars and coffee houses, observing and learning crimes, misuse of drug and intoxication, presence of managers and administrators with a criminal record, the lack of informal and formal controlling force and the increase the number of these places, turn the hookah bars and coffee houses to potential centers for arising the tendency to commit a crime and the crime opportunity.عوامل محیطی و ویژگیهای جمعیت شناختی قلیانسراها و قهوهخانهها، با ایجاد انگیزه و قصد، بر گرایش به رفتار مجرمانه اثرگذار است. در این پژوهش، با هدف بررسی گرایش به ارتکاب جرم در مراجعهکنندگان به قلیانسراها و قهوهخانهها و ایجاد فرصت جرم، دویست نفر از مردان مراجعهکننده به قلیانسراها با روش نمونهگیری تصادفی بعنوان حجم نمونه نهایی انتخاب شدهاند پرسشنامه، محقق ساخته و با پایایی ۷۶٪ مورد تایید متخصصان تهیه شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، حضور مداوم جوانان فاقد اشتغال و درآمد و رها از قیود خانوادگی به همراه شاخصهایی چون مشاهده و یادگیری جرایم ارتکابی، محرکهای استعمال مواد مخدر و مشروبات الکلی، حضور مدیران و ادارهکنندگان دارای سابقه ارتکاب جرم، فقدان نیروی کنترلگر غیررسمی و رسمی و افزایش شمار قلیانسراها و قهوهخانهها، این اماکن را به کانونهای بالقوه ایجاد گرایش به ارتکاب جرم و فرصت جرم مبدل ساخته است.
<strong> </strong>https://jol.guilan.ac.ir/article_4535_4dcb797f4ceb974c1bb3be3671a8f71f.pdfدانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)پژوهشنامه حقوق کیفری2322-232811220201221Legal Security of University Faculty Members in the Light of Guarantees of Procedural Justiceامنیت حقوقی اعضای هیأت علمی دانشگاهها در پرتو تضمینات عدالت رویهای297321453010.22124/jol.2021.17748.1994FAاسدالهیاوریاستادیار حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانرضاپرستشدانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران و مربی گروه حقوق دانشگاه گیلان، رشت، ایرانJournal Article20200921The higher education system is one of the structures of the social system that has fundamental missions, especially in training efficient human resources for society, and its legal structure is based on the rules and procedures of certain bodies. This research, which is written by descriptive-analytical method, with the belief that the actors of this sub-system need legal security to achieve the pre-planned goals, seeks to study its components in procedural justice. The fragmentation of decision-making authorities, heterogeneous rules and incoherent legal system in Iranian higher education show that the realization of the legal security standard for faculty members of some universities, especially from the perspective of guaranteeing it in the light of procedural justice, there are more challenges. Protecting the right to sue and access to the competent authority of the trial, observing the prohibition of retrial, the principle of innocence, openness of the trial, the possibility of defense or the need for equality of the litigants, the principle of impartiality, the right to object and appeal are some of the most important examples of justice guarantees procedures based on the principle of legal certainty in the field of higher education.ساختار حقوقی نظام آموزش عالی بر قوانین و رویههای معین هیئتهای خاصی مبتنی است. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، درصدد مطالعه مؤلفههای امنیت حقوقی در عدالت رویهای است. تشتّت مراجع تصمیمگیری، قواعد ناهمگون و نظام حقوقی نامنسجم در آموزش عالی ایران نشان میدهد تحقق امنیت حقوقی در پرتو عدالت رویه ای دربارة اعضای هیئت علمی با چالشهای بیشتری رویاروست. پاسداشت حق دادخواهی و دسترسی به مرجع صالح رسیدگی، رعایت منع محاکمه مجدد، اصل برائت، علنی بودن رسیدگی، امکان دفاع یا لزوم تساوی طرفین دعوی، مستدل و موجه بودن آرا، اصل بیطرفی، حق اعتراض و تجدیدنظرخواهی و نیز انجام کامل تشریفات رسیدگی، از مهمترین مصادیق تضمینات عدالت رویهای مبتنی بر اصل امنیت حقوقی در حوزه آموزش عالی است. این پژوهش دریافته است که کوشش در راه پاسداشت هر یک از تضمینات پیشگفته در قبال دادخواهی اعضای هیئت علمی در مراجع انضباطی میتواند به تحقق حداکثری امنیت حقوقی آنها یاری رساند.https://jol.guilan.ac.ir/article_4530_e60b1178e9afe00e196ee4f745d03f38.pdf