TY - JOUR ID - 1196 TI - جرایم علیه قواعد تبلیغ در تجارت الکترونیکی JO - پژوهشنامه حقوق کیفری JA - JOL LA - fa SN - 2322-2328 AU - حیدری, علی مراد AD - استادیار گروه حقوق دانشگاه حضرت معصومه (س) Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 1 SP - 111 EP - 139 KW - تجارت الکترونیکی KW - تبلیغات اینترنتی KW - بازاریابی اینترنتی KW - قواعد تبلیغ KW - جرم رایانه‌ای DO - N2 - برابر قانون تجارت الکترونیکی تأمین­کنندگان موظفند ضوابطی را در امر تبلیغ رعایت کنند که تخلف از آن، جرم علیه قواعد تبلیغ است. مواد 50 تا 55 و ماده 70 رکن قانونی این جرایم است. از حیث رکن مادی، رفتار فیزیکی شامل تبلیغات فریب دهنده، به خطر انداختن سلامتی افراد، عدم ارائه اطلاعات کامل، تبلیغ با هویت مجهول و ارسال تبلیغات ناخواسته است. مرتکب جرم، تأمین کننده و بزه دیده جرم، مصرف کننده است که تعاریف ویژه خود را دارند. این جرایم مقید به نتیجه خاصی نیست و شرط اصلی آن، وقوع رفتارهای مادی در بستر تجارت الکترونیکی است. از حیث رکن معنوی، با توجه به عدم تصریح قانونی و اصلِ عمدی بودن جرایم، رفتارهای غیرعمدی قابل مجازات نیستند. چون مجازات ماده 70 قانون تجارت الکترونیکی تعزیر درجه پنج است، کاربست بعضی از ساز و کارهای ارفاقی قانون مجازات اسلامی نسبت به جرایم کوچک، در مورد این جرایم امکان ندارد. UR - https://jol.guilan.ac.ir/article_1196.html L1 - https://jol.guilan.ac.ir/article_1196_9527eee36af6daa626faf23bc60339d4.pdf ER -