per
دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)
پژوهشنامه حقوق کیفری
2322-2328
2820-980X
2018-01-21
8
2
7
29
10.22124/jol.2018.2622
2622
Research Paper
صلاحیت دادگاههای داخلی در رسیدگی به جنایت تجاوز ارضی
Jurisdiction of Municipal Courts to Investigate Aggression
حسن پوربافرانی
h_poorbaferani@yahoo.com
1
دانشیار گروه حقوق دانشگاه اصفهان
دادگاههای داخلی کشورها بر اساس تمامی اقسام صلاحیتی خود (سرزمینی، شخصی، جهانی و ... ) صلاحیت رسیدگی به جنایت تجاوز را دارند. درعین حال اعمال صلاحیت دادگاههای داخلی کشورها در مورد این جرم به سادگی اعمال صلاحیت آنها در رسیدگی به جرایم دیگر بینالمللی ذاتی (جنایات جنگی، نسلکشی و علیه بشریت) و بینالمللی قرار دادی (تروریسم، قاچاق مواد مخدر و ... ) نیست؛ زیرا شرط رسیدگی دادگاههای داخلی یک کشور به جنایت تجاوز، احراز تجاوز است که منشور ملل متحد آن را در صلاحیت شورای امنیت قرار داده است. در این مقاله ضمن بررسی مباحث فوق به چالشهای فراروی چنین صلاحیتی نیز اشاره کرده و درنهایت این نظر را تقویت می کنیم که پیشرفت های اخیر حقوق بینالمللی کیفری این امید را ایجاد میکند که دادگاههای داخلی کشورها هم بتوانند همچون جرایم بینالمللی دیگر به جنایت تجاوز هم رسیدگی نمایند.
The municipal courts, based on the whole forms of jurisdictional principles (territorial, nationality, universal jurisdiction etc.) have the authority to investigate the aggression crime. Of course, the nature of this offence is different from the other core international crimes in International contexts like (war crime, genocide and crimes against humanity) and the conventional crime in International contexts like (terrorism, smuggling of narcotics etc.) since the condition of investigating the aggression offence is the proving aggression which is in the competency of the Security Council of the United Nation. Attempt is made here to discuss, the above mentioned issues and the processes involved. The conclusion will be the promotion of the fact that the recent advances in International Criminal Law paves the ground, for the municipal courts to investigate other crimes in addition to aggression.
https://jol.guilan.ac.ir/article_2622_15c46210cc1ac481d9d23a14f7a72659.pdf
جنایت تجاوز
جنایات بینالمللی
دادگاههای داخلی
صلاحیت جهانی
حقوق بینالملل کیفری
Aggression
International Crime
Municipal Courts
Universal Jurisdiction
International Criminal Law
per
دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)
پژوهشنامه حقوق کیفری
2322-2328
2820-980X
2018-01-21
8
2
31
62
10.22124/jol.2018.2623
2623
Research Paper
قانونگذاری و قانونمداری با مطالعهی انتقادیِ حقوق کیفری افغانستان
Legislation and Legality -- A Critical Study of Afghan Criminal Law
محمد صدر توحیدخانه
1
پژوهشگر مؤسسهی ماکس پلانک برای حقوق کیفری خارجی و بینالمللی
نوشتگان کیفری فارسیزبان کمتر به چیستی و دستهبندی لوازم اصل قانونمداریِ جرایم و مجازاتها پرداخته و قانونگذاران نظامهای حقوقیِ این حوزهی زبانی نیز کمتر به این لوازم التزام داشتهاند. این مقاله بر آن است تا در گام نخست، با کمک گرفتن از چند نظام حقوقی دیگر، چیستی و دستهبندی این لوازم را باز شناساند و در گام دوم نیز میزان التزام به این لوازم را در نظام قانونگذاریِ مورد مطالعهاش، افغانستان، ارزیابی کند. در این مقاله خواهیم دید که گرچه اصل قانونمداری به بهترین شکل در قانون اساسی افغانستان تضمین شده، اما لوازم این اصل در قوانین عادیِ دهههای اخیر این کشور بازتابِ شایستهای نیافته است؛ به گونهای که بسیاری از این قوانین لوازم این اصل را در «تعریف جرایم» و «تعیین جزاها» در قالب قوانینی نوشته، صریح، شفاف و منطبق بر معیارهای حقوقی و ادبی رعایت نکردهاند و بدینترتیب موجبات نقض حقوق و آزادیهای شهروندان، متروکه رها شدنِ خود و یا انحراف رویهی قضایی را فراهم ساختهاند. بدینسان، در این مقاله، پس از باز شناساندن لوازم التزام به اصل قانونمداری و گوشزد نمودن تعهد منشعب از قانون اساسیِ قانونگذار افغانستان به التزام داشتن به این لوازم، مواردِ متنوعِ نقض این تعهد را در قوانین مختلف این کشور دستهبندی و اصلاح آنها را پیشنهاد میکنیم.
Criminal law literature in the Persian language pays little attention to the nature and classification of the subordinate rules derived from, or to the implications of the principle of legality; and legislators of Persian speaking countries also feel less committed to these rules or implications of this principle. This article sheds light on the following aspects: firstly, it recognizes the nature and categorization of these implications with the help of comparative analyses with other selected legal systems, and secondly, it evaluates the commitment of the legislator, in the case of Afghanistan, to these implications. We will see that although the principle of legality is guaranteed in the best possible way in the Afghan Constitution, the legislation of this country in recent decades does not properly reflect the implications of this principle: several provisions do not respect the consequences of the principle in “defining” criminal behaviours and/or in “specifying” the relevant punishments, in the form of written, explicit, unequivocal laws, drafted in accordance with jurisprudential and literary standards. On the contrary, by violating the implications of the principle of legality, they have paved the way to violating human rights and freedoms, to be left abondened and inapplicable, or to cause deviations and faults in legal practice. After recognizing the implications of the principle and reminding the Afghan legislator of his constitutional obligation to respect them, this article categorizes a vast variety of numerous violations of the above obligation in different Afghan laws and provides suggestions on how to amend the laws in a way that they comply with the implications of the principle of legality and Afghan Constitution
https://jol.guilan.ac.ir/article_2623_f913de6297ae51c03936b434fa4da267.pdf
اصل قانونی بودن جرایم و مجازاتها
اصول منشعب
کیفیت قانون
جرایم «سفیدامضاء»
مجازاتهای نامشخص
افغانستان
ایران
فقه حنفی
Principle of Legality of Crime and Punishment
Implications
Quality of Law
“Blank Check” Crimes
Unspecified Punishments
Afghanistan
Iran
Hanafi Jurisprudence
per
دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)
پژوهشنامه حقوق کیفری
2322-2328
2820-980X
2018-01-21
8
2
63
91
10.22124/jol.2018.2624
2624
Research Paper
بررسی کارکردهای بازپرورانه اجرای حق برخورداری از آموزشوپرورش در زندانهای استان اصفهان
Analysis of Rehabilitation Function of Implementation of the Right of Education in the Prisons of Isfahan Province
الناز جهانگیری
jahangirielnaz@ymail.com
1
سعید قماشی
saeedqomashi@yahoo.com
2
کارشناس ارشد، رشته حقوق دانشگاه کاشان
استادیار گروه حقوق دانشگاه کاشان
محرومیت زندانیان از حقوق اساسیشان حین اجرای مجازات، کارکردهای بازپرورانه مجازات را از بین میبرد. ایجاد محیط تحصیلی، رضایت از مسؤولان و امکانات آموزشی در زندان از فعالیتهای مهم در حوزهی بازپروری زندانیان است که امکان دسترسی به محیطی که فرد سواد آموخته و با آموزههای تربیتی آشنا شود، فراهم میگردد. مقاله حاضر با توزیع پرسشنامه میان 239 نفر در زندانهای مرکزی استان اصفهان و شهر کاشان، کارکردهای بازپرورانه اجرای این حق را مطالعه و میزان عملکرد زندانها در دسترسی به محیط تحصیلی مطلوب و میزان رضایت زندانیان از مسئولان را ارزیابی میکند. پژوهش بر اساس هدف، توصیفی ـ تحلیلی و با روش پیمایشی است. یافتهها نشان میدهد با افزایش رضایت از امکانات تحصیلی، میزان رضایت از عملکرد مسئولان فرهنگی افزایش و با اجرای برنامههای آموزشی، تمایل به ارتکاب جرم کاهش مییابد. بررسی روابط بین متغیرهای بالا، میتواند در جهت ارتقای عملکرد زندانها در زمینه بازپروری مجرمان برنامهریزیهای متناسب پیشبینی کند.
Prisoners’ deprivation of their fundamental rights during the execution of punishment eliminates punishment rehabilitation functions. Stablishing an educational environment, satisfaction with the authorities and educational facilities in prisons are among important activities in prisoners’ rehabilitation, which provide access to educational training. The present study was conducted by distributing a questionnaire among 239 people in the central prisons of Isfahan and Kashan in order to scrutinize the function of implementation of this right and evaluate the function of prison in accessing to desired educational environment and the prisoners’ satisfaction with authorities. The study was based on objective, descriptive-analytical and it was a survey approach. The obtained results indicated that by increasing satisfaction with educational facilities, the level of satisfaction with the performance of cultural authorities increased. Furthermore, by conducting educational programs, the tendency to commit crime is reduced. Examining the relationship between the above-mentioned variables can predict the appropriate planning for improving the performance of prisons in the area of rehabilitation of criminals
https://jol.guilan.ac.ir/article_2624_89f18659451203571a2ecf651a6380f3.pdf
کارکردهای بازپرورانه
حق برخورداری از آموزش و پرورش
اصلاح و بازپروری
جلوگیری از تکرار جرم
سازمان زندانها
Rehabilitation functions
Right of education
Rehabilitation and rectification
Crime prevention
Prisons organization
per
دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)
پژوهشنامه حقوق کیفری
2322-2328
2820-980X
2018-01-21
8
2
93
116
10.22124/jol.2018.2625
2625
Research Paper
تبیین مفهوم و جایگاه «فعل ناشی از ترک فعل» در حقوق کیفری فرانسه، سوئیس و ایران
An Explanation of the Concept and Status of Commission by Omission in the Law of France, Switzerland and Iran
محمود روح الامینی
mrpf2005@yahoo.com
1
. استادیار گروه حقوق دانشگاه شهید باهنر کرمان
برخی از حقوقدانان جرائم را بر مبنای شیوه ارتکابشان به جرائم مبتنی بر، فعل، ترک فعل و فعل ناشی از ترک فعل دستهبندی مینمایند. اصطلاح «فعل ناشی از ترک فعل» ترجمه عبارت «commission par omission» در حقوق کیفری فرانسه و سوئیس است. منظور از این اصطلاح این است که آیا جرائمی مانند قتل که اغلب از طریق فعل مادی مثبت ارتکاب مییابند از طریق ترک فعل نیز محقق میشوند یا خیر. اصطلاح «فعل ناشی از ترک فعل» ترجمه مناسب عبارت فوق نیست؛ ترجمهی مناسب این عبارت، اصطلاح «ارتکاب جرائم غالباً مبتنی بر فعل از طریق ترک فعل» میباشد. در حقوق کیفری فرانسه همانند حقوق کیفری ایران امکان ارتکاب «جرائم غالباً مبتنی بر فعل از طریق ترک فعل» محدود به موارد تصریح شده در قوانین میباشد ولی در حقوق کیفری سوئیس چنین امکانی بهطور عام وجود دارد.
Some lawyers believe that crimes, based on the way they are perpetrated, are categorized into crimes through action, omission, and Commission by Omission . It seems that the terms “Commission by Omission ” is a translation of the French terms “commission par omission” used in French and Swiss law. The terms deal with whether or not crimes such as murder, which are usually committed through positive material action, can be perpetrated through omission. The terms “Commission by Omission ” do not seem to be an accurate translation of the terms “commission par omission”; the terms should be correctly translated into “commission of actual crimes by omission”. In French criminal law, like in Iranian criminal law, the possibility of commission of actual crimes by omission is limited to the cases stipulated in the law, but in Swiss law such crimes are generally possible.
https://jol.guilan.ac.ir/article_2625_4c544770fb948f267f2e23679b4bde86.pdf
فعل
ترک فعل
جرم مطلق
جرم مقید
رکن مادی
Commission
Omission
Formal offense
Offense of result
Material element
per
دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)
پژوهشنامه حقوق کیفری
2322-2328
2820-980X
2018-01-21
8
2
117
134
10.22124/jol.2018.2626
2626
Research Paper
دفاع پیشگیرانه در حقوق ایران
Preventive Defense in Iranian Law
ابوالحسن شاکری
hammadrezarazavi87@yahoo.com
1
عباس سلمان پور
abbas.salmanpour@gmail.com
2
دانشیار گروه حقوق جزا دانشگاه مازندران
عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه گیلانز
دفاع پیشاپیش یا «دفاع پیشگیرانه» بهصراحت در متون فقهی و قوانین ایران پیش بینی نشده است، دفاع پیشگیرانه را میتوان بر دو گونه تهاجمی و تدافعی تقسیم کرد. دفاع پیشگیرانه تهاجمی با توجیه تعرضات غیرقانونی مکرر گذشته و قابل پیشبینی و حتمی الوقوع و حتی نوعا قابل باور در آینده قابل قبول نیست؛ ولی دفاع پیشگیرانه تدافعی در فقه امامیه و حقوق ایران با مقدورنبودن توسل مدافع به مقامات ذیصلاح و رعایت تناسب در شیوه دفاع قابل توجیه است؛ بنابراین اگر مدافع بهمنظور حفظ متعلقاتش، با شرایط خطرناک و غیرمتعارف، به دفاع پیشگیرانه تدافعی متوسل گردد، بهگونهایکه ضرورت با رعایت اسهل فالاسهل در شیوه دفاع اقتضای آن را داشته باشد ضامن صدمه به متجاوز نیست، حتی اگر در مقابل مالی کم ارزش، نفس انسان متجاوزی تلف شود.
The defense before a decisive future assault is “preventive defense” that The Iranian legislator and Feqh have not explicitly predicted . Each defense is accompanied by an assault. In preventive defense, assault should be foreseeable and illegal; and the defender has a determined belief in a future assault and that the defense is proportional in respect to that assault. There are two types of preventive defense: Offensive and defensive; inaddition to the above mentioned characteristics, each type has its specific features. Repetitive past assaults and inefficiency of reference to the legal authorities by the defender are two specific features of offensive preventive defense; and the specific features of defensive preventive defense are impossibility of resort to police forces and conventionality of defense. So if the defender resorts to preventive defense in order to keep belongings in dangerous and unconventional situation that the necessity in manner of defence requires it, the defender is not guarantor for the damage to aggressor even if in return of an undervalued property, the aggressor dies.
https://jol.guilan.ac.ir/article_2626_52a6174660c1651e5dac305bfb6f3f6a.pdf
دفاع
پیشگیرانه
تهاجمی
تدافعی
ملک
Defense
Preventive
Offensive
Defensive
Property
per
دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)
پژوهشنامه حقوق کیفری
2322-2328
2820-980X
2018-01-21
8
2
135
161
10.22124/jol.2018.2627
2627
Research Paper
مطالعه تطبیقی بازرسی و تفتیش وسایل نقلیه در حقوق ایران و امریکا
A Comparative Study of the Vehicle Search in the Criminal Procedures of Iran and the U.S.A
غلامحسین کوشکی
hassankooshki@yahoo.com
1
سحر سهیل مقدم
s.moghadam1992@gmail.com
2
عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
یکی از جلوههای حریم خصوصی، محیط وسایل نقلیه است. در نظام حقوقی امریکا، محیط وسیله نقلیه با توجه به از بین رفتن سریع ادله و نیز در معرض عموم بودن آن، مورد حمایت کمتری واقع شده است؛ به گونهای که در مواردی همچون احراز ظن متعارف به ارتکاب جرم، جرایم شدید و خطرناک و نیز وضعیتهای خطرآفرین مانند رانندگی همراه با مستی میتوان وسیله نقلیه را بدون کسب مجوز قضایی توقیف نمود و در حدود ضوابط و تشریفات قانونی، آن را مورد بازرسی و تفتیش قرار داد. در قانون آیین دادرسی کیفری ایران معیار اساسی در این مورد، وقوع جرم به صورت مشهود و یا غیرمشهود است. درنظام حقوقی ایران شرایط و تشریفات روشنی به منظورکیفیت بازرسی از قبیل قلمروی بازرسی ازسرنشینان و نیز قلمروی آن، تعیین نشده است. اصل اولیه دراین مقام،کسب مجوز قضایی به منظور تفتیش و بازرسی از وسایل نقلیه است. در این مقاله بهاین مساله میپردازیم کهدر چه مواردی بازرسی و تفتیش از وسایل نقلیه جایز است و در صورت مجاز بودن تحت کدام شرایط و ضوابط بازرسی و تفتیش باید صورت گیرد. از این مطالعه تطبیقی میتوان دستاوردهایی از قبیل تبیین کیفیت و جزئیات تفتیش به صورت شفاف و روشن و نیز وجود ضمانت اجراهای مقتضی را در راستای تحقق دادرسی منصفانه برداشت کرد.
Supporting the right of privacy is one of the functions of criminal procedure. One of the aspects of this right is vehicle search.American legal system has not extended full protection to the automobiles.The rational for decreased protection is twofold. First, due to the mobile nature of automobiles, evidence can be disappeared or destroyed quickly.Second, automobiles are used on the public roads where their occupants are visible to the public. A vehicle may be searched if a police has reasonable suspicion. The vehicle search at serious crimes or exigent circumstances is possible without a warrant under legal conditions.The fundamental criteria according to Iranian criminal procedure to search are based on crimes that are divided in to two types: obvious and non-obvious. Only in obvious crimes without any warrant the search has been permitted. On the other hand,considerable and accurate rules to search passengers’ vehicle and scope of the search of the vehicle in the Iranian criminal procedure has not been predicted, therefore,this action will invade the persons’ rights. Obtaining a search warrant is a fundamental principle. At this article we are going to study the allowable search situation and rules governing the serach and inspection
https://jol.guilan.ac.ir/article_2627_5fbecbc91895b8eb37b6678bfb0b850a.pdf
رعایت حریم خصوصی
بازرسی و تفتیش
دادرسی کیفری
وسایل نقلیه. ضمانت اجرا
Observation of the right to privacy
Search and inspection
Criminal procedure
Vehicle
per
دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)
پژوهشنامه حقوق کیفری
2322-2328
2820-980X
2018-01-21
8
2
163
182
10.22124/jol.2018.2628
2628
Research Paper
دادستان انتخابی؛ مبانی و زمینههای تاریخی
Elected Prosecutor: Basics and Historic Grounds
محمد متین پارسا
m.m.parsa@ut.ac.ir
1
مهدی شیدائیان
m_sheidaeian@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار گروه حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران
نحوهی گزینش متصدی منصب دادستانی، به لحاظ اختیارات و قدرت فراوان این منصب امری حائز اهمیت است. همین اهمیت بالای این منصب در دستگاه قضایی، نظام حقوقی ایالات متحده را متقاعد کرده است که بهعنوان تنها کشور از روشی منحصربهفرد، یعنی برگزاری انتخابات، جهت گزینش صاحبمنصبان دادستانی استفاده نماید. حال این سؤال پیش میآید که اگر در هیچ جای دیگر همانند منصب دادستان آمریکایی وجود ندارد، این منصب چگونه شکل گرفته است؟ بررسی سیر تاریخی و بسترهای سیاسی مؤید این نکته است که شخصیتبخشی مستقل (جدای از شهروندان) برای جامعه و اعطای حق اقامهی دعوی از جانب آن به مقام تعقیب، جریان دموکراتیکتر نمودن امور حکومتی، استقلالطلبی و میل به تمرکززدایی و نارضایتی از مناصب انتصابی بهتدریج زمینهساز تأسیس مقامِ تعقیبِ عمومیِ محلیِ (منطقهای) منتخبِ مردم بوده است. با نگاهی کلی به مجموع حوادث تاریخی و جریانات سیاسی میتوان سه مورد را بهعنوان مبانی نهاد دادستان انتخابی در نظر گرفت. نخست؛ حفظ استقلال مقامات دادسرا بهواسطهی کاهش نفوذ سایر مقامات مؤثر بر انتصاب. دوم؛ پاسخگویی بیشتر دادستان در مقابل حوزهی محلی از طریق اتکا و نیاز به جلب رضایت و متعاقباً آرای شهروندان و سوم؛ نظارت هر چه بیشتر مردم بر حکومت با راهکار اعمال نفوذ از مجرای صندوقهای رأی.
It has only passed a few centuries since the emergence of prosecutor’s office as the institution to prosecute crimes. This French institution with medieval roots was incrementally developed and evolved like many other institutions. During human history and in different countries, irrespective of their prosecutor’s office system, the prevailing way to choose the prosecutor was selection. The way to choose the prosecutor is important due to his paramount authorities and influence. Such high importance in judicial system convinced US legal system to use a unique way to choose the prosecution officials: elections. USA is the only nation in the world in which voters elect the prosecutor. Question: how such position is formed while there is no similar position like it in the world? The present paper initially investigates historic grounds and political contexts to expound the evolution of prosecutor’s position in the USA from a general prosecution position, to a local official and then to a public local prosecution authority. Then by considering the same historic trend, it introduces such aims as securing the independence of prosecutor’s office authorities, prosecutor’s more responsiveness to local jurisdiction and more supervision by people over government as the basics of such institution
https://jol.guilan.ac.ir/article_2628_f0b0132e13336fe9fa423cc8fee99fb6.pdf
دادسرا
دادستان
استقلال قضایی
پاسخگویی قضایی
تعقیب عمومی
Prosecutor’s office
Prosecutor
Judicial independence
Judicial responsibility
General prosecution
per
دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)
پژوهشنامه حقوق کیفری
2322-2328
2820-980X
2018-01-21
8
2
183
210
10.22124/jol.2018.2629
2629
Research Paper
تحلیل حکم تداخل قصاص طرف در قصاص نفس (موضوع مواد 296-299 ق.م.ا. مصوّب 92)
An Analysis of the Interference of Qisas in Organ with Qisas in Person (Subject of Articles 296-299 of 2013 IPC)
حمید مسجد سرائی
h_masjedsaraie@profs.semnan.ac.ir
1
سعید مولوی وردنجانی
molavi-s@lit.sku.ac.ir
2
دانشیار گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه سمنان
استادیار حقوق خصوصی دانشگاه شهرکرد
برابر مواد 296 تا 299 ق.م.ا. چنانچه مرتکب با یک یا چند ضربه، جنایات مختلف بر اعضای کسی وارد کند، در مواردی تنها مستحقّ قصاص نفس و یا علاوه بر آن به قصاص عضو محکوم شده و در مواردی نیز، به پرداخت دیه کامل نفس ملزم میشود. اما در فقه برخی از این مجازاتها بهگونه دیگری مطرح شده که بعضاً با اصول حقوق کیفری، اطلاق آیات، اخبار و اصول عملیّه مناسبترند. حال سؤال این است که آیا موادّ مذکور با گزارههای فقه اسلامی سازگارند؟ به دنبال ضرورت شرعیسازی مقررات جزائی، نوشتار حاضر با هدف کمک به اصلاح مواد قانونی فوق اثبات کرده است به غیر از ابهامی که در ماده 298 وجود دارد این ماده و نیز ماده 297 مخالفتی با منابع معتبر فقهی ندارند، اما عمومیت مادهی 296 و ذیل مادهی 299، به دلیل استحکام بیشتر مستنداتی که مخالفین در دست دارند، قابل دفاع نبوده و باید اصلاح شوند.
By virtue of the Articles 296-299 of IPC, if the perpetrator commits several crimes to the organs of a person by one or more than one strikes, the latter shall be subject to qisas in person or qisas in person plus qisas in organ and in some cases the latter shall be subject to payment of full Diyah. However, there are other punishments provided under fiqh as well, which are sometimes more consistent with principles of penal law and the provisions of the Qur’anic Verses, Hadiths and usual Amaliyah. Now the question is if the said items are consistent the propositions of the Islamic fiqh. Given the necessity of consistence of the penal laws with Shariah, Seeking to legitimize the rules of penal code, this paper aimed to amend the above mentioned articles of law and proved that except for the ambiguity involved in the Article 298, this article and the Article 297 are not inconsistent with the credible fiqh authorities. However, the generality of the Article 296 and the provisions of Article are not defendable and must be amended on the basis of the strength of most of the evidence provided by the opponents.
https://jol.guilan.ac.ir/article_2629_69aebd5aadd4a4a27627bd94893ed86b.pdf
عدم تداخل
قصاص عضو
قصاص نفس
ضربات متعدد
جنایات مختلف
Non-interference
Qisas in organ
Qisas in person
Several strikes
Multiple crimes
per
دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)
پژوهشنامه حقوق کیفری
2322-2328
2820-980X
2018-01-21
8
2
211
231
10.22124/jol.2018.2630
2630
Research Paper
بایستههای جرمانگاری برای حمایت از کودکان خیابانی
The Requirements of a Protective Criminalization for Street Children
رحیم نوبهار
rnobahar@gmail.com
1
فاطمه صفاری
f.saffari@mail.sbu.ac.ir
2
دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
وضعیت خاص کودکان خیابانی سبب شده تا آنان هم در جامعه و هم در محیط خانوادگی، در معرض انواع سوءاستفاده و آسیبها قرار بگیرند و به انبوهی از حمایتها از جمله حمایت قانونی نیازمند باشند. تنها یکی از جلوههای حمایت از این بزهدیدگان، جرمانگاری است. اما کاربست ابزار جرمانگاری زمانی سودمند است که معیارها و موازین جرمانگاری به دقت رعایت شود. این مقاله ضمن حمایت اجمالی از جرمانگاری برخی از رفتارهای زیانبار به کودکان خیابانی، به ارائهی راهبردهایی پرداخته است که کاربست آنها میتواند به یک جرمانگاری مؤثر به نفع کودکان خیابانی بینجامد. ضرورت گذرانیدن رفتار علیه کودکان خیابانی از صافی مصالح بزهدیده، عمومی قلمداد کردن جرایم علیه کودکان خیابانی، به کارگیری عناوین موسع مجرمانه به گونهای که مصالح کودکان را به خوبی تأمین نماید از اهم این راهبردهاست.
Street children are among the vulnerable social groups and exposed in danger of different types of abuses. They need a variety of protections including legal support. Criminalization of some behaviors in the framework of the standards and principles of criminalization is one aspect of this legal protection. For this protection to happen, it is necessary first to realize the more harmful behaviors against street children. The criminalization, however, is not sufficient in itself, and quality of criminalization is more important than the criminalization. This article supports criminalization of some more important examples of misbehaviors with street children like bad guardianship, economic exploitation, sexual abuse, human trafficking and threatening them to avoid complaint against these mistreatments. The article also discusses some qualifications of criminalization in this field like recognition of public aspect of crimes against street children and outlining a system of proof in which all benefits and interests of the street children are secured.
https://jol.guilan.ac.ir/article_2630_011124aa4cdebd40771bfe8d4ee5a515.pdf
کودکان خیابانی
جرمانگاری
مصالح کودکان خیابانی
بزهدیدگی
حمایت کیفری
Street children
Criminalization
Interest of street children
Victimization
criminal protection
per
دانشگاه گیلان (با مشارکت انجمن ایرانی حقوق جزا)
پژوهشنامه حقوق کیفری
2322-2328
2820-980X
2018-01-21
8
2
233
258
10.22124/jol.2018.2631
2631
Research Paper
نقد رویکرد قانونگذار کیفری ایران در نحوة انتساب رفتار مجرمانه به اشخاص حقوقی
Criticizing the Iranian Criminal Legislator’s Attitude Concerning how Criminal Conduct is Supposed to be Attributed to Legal Entities
امین نیکو منظری
1
فرید محسنی
mohseni@afranet.com
2
دانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه شهید بهشتی
استادیار دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
مسئولیت کیفری «اشخاص حقوقی» در نظام حقوق کیفری ایران، منطبق با واقعیتهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دچار تحولاتی شده که اندیشة قانونگذار را به جرمانگاری رفتارهای ایشان گرایش داده است. بهطور سنتی، همة جرایم دارای سه عنصر قانونی، روانی و مادی هستند که برای مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی نیز اثبات و احراز هرکدام ضروری است. این مقاله با رویکردی تحلیلی و توصیفی به بیان ارکان سازندة جرایم این دسته از اشخاص و نیز بررسی امکان شروع به ارتکاب جرم، مشارکت و معاونت توسط آنها و برخی کاستیها در این زمینه میپردازد. مطالعة حاضر حکایت از این دارد که ارتکاب جرم توسط این اشخاص در نظام حقوق کیفری ایران، وابستگی تام به اعمال مدیران و مسئولان ادارهکنندة آن دارد. از این رو، جرایم ارتکابی اشخاص حقوقی، تابعی از رفتار مجرمانة اشخاص حقیقیِ مرتکب جرم است.
Regarding the criminal liability “legal persons” in the Iranian criminal legal system, there have been some changes according to the social, political, economic and cultural realities, which have turned legislators’ attention and thoughts to criminalization of legal entities’ conduct. Traditionally, crimes consist of three elements: legal, psychological and material that are essential to be realized and proved for the criminal liability of legal persons. The current study states the fact that the crimes committed by these persons in the Iranian criminal justice system are totally dependent on the deeds of their managers and administrators. Hence, the crimes committed by legal entities can be considered as a function of criminal behavior of real persons.
https://jol.guilan.ac.ir/article_2631_8232dcb91f89942c7a1067a2d11a74ab.pdf
اشخاص حقوقی
نمایندة قانونی
عناصر متشکلة جرم
رفتار مجرمانه
قانون مجازات اسلامی 1392
Legal persons
Legal representative
Elements of the crimes
Criminal conduct
Islamic penalty