@article { author = {Saboohi, Rahman and Hashemi, Seyed Hosein}, title = {Refresh of Docuntatiomen the Principle of Legality in Criminal Law insulting Prophet}, journal = {Criminal Law Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {163-186}, year = {2017}, publisher = {University of Guilan (with the participation of the Iranian Association of Penal Law)}, issn = {2322-2328}, eissn = {2820-980X}, doi = {10.22124/jol.2017.2292}, abstract = {This study examines the principle of legality in criminal jurisprudence insulting the Prophet deals. Given the richness of the jurisprudence of this crime, it is important to check the legality of crime and punishment in appropriate prophet relying on what legal principles are based, as well as the penalty is the involvement of the judiciary authority. Taking into account the traditions quoted refers in this context we can say that sentence substation prophets, including Prophet Muhammad and other prophets and Imams (as) subject to sub-Nabi crime and punishment, according to blood Mhdvr the Saab, death. Moreover, the crime is one of the few crimes that the public jurists Despite his permission on the condition they do not know, but those who, according to reports cited in this respect the obligation to leave the Imam in enforcing it}, keywords = {Cursing the prophet,Insulting Islam,Apostasy,The Principle of Legality,Permission of Governor,The principle of judicialy}, title_fa = {مستندات فقهی اصل قانونمندی و قضامندی در جرم سب‌ّالنبی}, abstract_fa = {این پژوهش به بررسی مبانی فقهی قانونمندی در جرم سب‌ّالنبی(ص) می‌پردازد. با توجه به مبنای فقهی این جرم، بررسی این مهم که قانونی بودن جرم و مجازات در سب‌ّالنبی بر پایه چه ادله فقهی استوار گردیده و همچنین در اجرای مجازات آیا دخالت مقام صلاحیت دار قضایی مطرح می‌باشد یا خیر هدف اصلی این پژوهش می‌باشد. با در نظر گرفتن ادله فقهی به­ویژه روایات معتبر در این زمینه می­توان گفت که دشنام به پیامبران الهی، اعم از حضرت محمد (ص) و سایر پیامبران و همچنین معصومین (علیهم السلام) مشمول جرم سب‌ّالنبی بوده و مجازات آن نیز با توجه به مهدور الدم بودن دشنام دهنده، اعدام است. علاوه بر این، جرم مذکور تنها جرم حدی است که اغلب فقها اذن امام را در آن شرط نمی‌دانند، اما فقهایی نیز هستند که با استناد به روایات منقول در این زمینه قائل به وجوب اذن امام در اجرای احکام آن می‌باشند. به نظر می‌رسد در عصر تشکیل حکومت اسلامی، به دلیل اصل قضامندی، نظریه لزوم اذن امام در اجرای مجازات ساب النبی کاملا قابل دفاع باشد.}, keywords_fa = {سب‌ّالنبی,سب الائمه,ارتداد,اصل قانونمندی,اصل قضامندی,اذن حاکم}, url = {https://jol.guilan.ac.ir/article_2292.html}, eprint = {https://jol.guilan.ac.ir/article_2292_868d1b7fea5655413f7e443729d3ac52.pdf} }