@article { author = {Karimi, Fatemeh and Nikoy, Elyas and Nikkhah, Lela and Asode, Zahra and Babaei, Maryam}, title = {The Relationship Between Irrational Beliefs, Controlling Source, and Attitude to Delinquency Among High School Students}, journal = {Criminal Law Research}, volume = {7}, number = {2}, pages = {223-243}, year = {2016}, publisher = {University of Guilan (with the participation of the Iranian Association of Penal Law)}, issn = {2322-2328}, eissn = {2820-980X}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the relationship between irrational beliefs, Controlling source, and attitude to delinquency among high school students. The method of this study is correlation type. The participants in this study were 379 students chosen through cluster multiple sampling.The utilized instruments for data collection were Jones irrational beliefs questionnaire, Nowicki – Strickland Controlling source questionnaire, and Fazli  attitude toward delinquency behavior questionnaire. The findings of the study showed  that, there is a meaningful and positive relationship between irrational beliefs  and external controlling source with positive attitude to delinquency (p< 0/01). and there is a meaningful and negative relationship between internal controlling source with positive attitude to delinquency(p< 0/01). The regression analyses showed that, irrational beliefs and controlling resources can predict 12 percent of variance in positive attitude to delinquency.The results of the research indicate the importance of psychological variables, Irrational beliefs and controlling source positive attitude to delinquency. The Proper education and enforcement components of mental health screening tests and monitoring the mental health of students should be more responsible for mental health in the schools.}, keywords = {Attitude to delinquency,Internal controlling source,External controlling source,Irrational beliefs,Students}, title_fa = {رابطه باورهای غیر منطقی ، منبع مهارگری با نگرش به بزهکاری در دانش‌آموزان دبیرستانی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی رابطه باورهای غیر منطقی، منبع مهارگری و نگرش به بزهکاری در دانش آموزان دبیرستانی است. روش تحقیق از نوع همبستگی  است. 379 دانش آموز به شیوه نمونه­گیری  تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه­ی باورهای غیر منطقی جونز، منبع مهارگری نوویکی-استریکلند و نگرش به رفتارهای بزهکارانه فضلی پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش همبستگی پیرسون، آزمون هم­خطی و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج نشان داد بین باورهای غیرمنطقی و منبع مهارگری بیرونی با گرایش مثبت به بزهکاری رابطه مثبت معنادار وجود دارد (p<0/01) و بین منبع مهارگری درونی با گرایش مثبت به بزهکاری رابطه منفی معنا دار وجود دارد (p<0/01). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که باورهای غیرمنطقی و منابع مهارگری می­توانند 12 درصد از واریانس نگرش مثبت به بزهکاری را پیش­بینی نمایند. نتایج تحیق حاضر دلالت بر اهمیت متغیرهای روانشناختی باورهای غیر منطقی و منبع مهارگری در گرایش مثبت به بزهکاری دارد، که آموزش صحیح مولفه­های سلامت روان و اجرایی آزمون­های غربالگری و پایش سلامت روانی دانش آموزان، باید  بیشتر مورد توجه مسئولین سلامت روان در مدارس  قرار گیرد.}, keywords_fa = {نگرش به بزهکاری,منبع مهارگری درونی,منبع مهارگری بیرونی,باورهای غیرمنطقی,دانش آموزان}, url = {https://jol.guilan.ac.ir/article_2036.html}, eprint = {https://jol.guilan.ac.ir/article_2036_21d34e08b1ace68d1b5b9e74556b14c6.pdf} }